Zipp Scrambler 125

    Zacznijmy małym wyznaniem. Markę Zipp kojarzymy z najtańszymi jednośladami na rynku. Swojego czasu można było te konstrukcje znaleźć w alejkach hipermarketów. Stąd też byliśmy dość sceptycznie nastawieni do Zippa Scramblera 125, którego przyszło nam testować. Ale zdarzają się miłe zaskoczenia. 


Scrambler?

    Zjawisko motocykli "scrambler" to stosunkowo świeża sprawa. Szlaki przetarło Ducati tworząc serię Scrambler w 2014 roku. W ślad za Włochami poszły inne marki oferując pod różnymi nazwami Współczesny motocykl określany mianem scrambler miesza w sobie (nomen omen - scrambler to po angielsku mieszacz) kilka styli. Wizualnie nawiązuje do klasyki i jazdy w lekkim terenie, przeznaczeniem sprawdza się w głównie na mieście, na szosie.

Zipp Scrambler 125 w takiej scenerii prezentuje się godnie.

    Kanoniczny scrambler to terenowe opony, szprychowe koła, brak plastików, okrągłą lampa, wysoko poprowadzony tłumik, duży skok zawieszenia, płaska kanapa, błotnik z tyłu. Sylwetka motocykla w stosunku do większości innych motocykli nurtu "retro" i "vintage" jest wyższa, a pozycja na nim wyprostowana.

    Zipp Scrambler w dużym stopniu spełnia warunki pozwalające zaklasyfikować go do scramblerów. Jest to 125'tka wyposażona w efektowne dodatki niczym z katalogu producenta. Lusterka na końcówkach kierownicy, smukłe kierunkowskazy, efektowna lampa przednia i tylna, brązowa kanapa, czy tłumik to tylko kilka najbardziej widocznych elementów stylistycznych.

Chińczyk z fantazją?

    To wszystko sprawia, że z daleka Zipp wygląda albo jak custom, albo jak bardzo mocno doinwestowana 125'tka. Mała, zgrabna, ale ze smakiem i klasą. Jeszcze jedno zaskoczenie - bak paliwa, błotnik przedni i tylny są wykonane z metalu. Motocykl jest dość wysoki, ale pozycja pewna i stabilna min. dzięki szerokiej kierownicy.


    Podnóżki są szerokie i mają na celu zapewnić stabilne podparcie podczas jazdy w lekkim terenie. Przednia opona sprawia wrażenie niewymiarowo dużej w stosunku do całości motocykla i tak miało być. Najważniejsze, że jej profil nie psuje przyjemności z jazdy Scramblerem.

    Jedynym wizualnym zgrzytem jest bak paliwa (intrygujący pod względem formy) z dziwnymi ozdobami i tankpadami, które warto byłoby nieco dokleić. Kłopotliwe jest też umiejscowienie wskaźnika biegu neutralnego - znajduje się on na kokpicie w miejscu, które może być trudno dostrzegalne przy próbie wbicia neutrala.

Scrambler radzi sobie równie fajnie na asfalcie, jak i na piachu.

    Generalnie skrzynia biegów w Scramblerze musi być traktowana dość bezpardonowo. Wbijanie biegów wymaga użycia pewnej siły. Rozpędza się zgodnie z oczekiwaniami - jak na 125'tkę przystało. Możno śmiało odwijać gaz, a prędkości nie oszałamiają. Pozycja za kierownicą jest wyprostowana i wygodna. Kanapa położona jest wysoka, stąd może sprawiać pewne trudności krótkonogim motocyklistom.

Przygoda i dobra zabawa

    A jak się jeździ tym motocyklem? Bardzo przyjemnie. Na miasto - świetna maszynka, która przyciągnie wzrok niejednej osoby na drodze. Scrambler zaparkowany przed wejściem staromiejskiej restauracji na pewno wzbudzi zainteresowanie. Ale to maszyna nie tylko do miasta. W końcu swój rodowód czerpią scramblery z jazdy terenowej. Mimo, że to pojemność 125 cm³, a moc maksymalna nie porywa to dojazd wiejskimi drogami piaszczystymi duktami wzbudzi od razu wielki uśmiech na twarzy.


Już pierwszy rzut oka, oględziny i pomacanie materiałów zasugerował, że może być inaczej...

Motocykl kosztuje 9899 zł. W obecnych czasach, kiedy wszystko drożeje (łącznie z motocyklami klasy 125) jest to atrakcyjna cena. Spotkaliśmy się ze 125'tkami droższymi o kilka tysięcy, które chciałyby oferować tyle co ten Zipp. Czasy chińskich jednośladów nie spełniających jakichkolwiek kryteriów jakościowych odeszły w dużym stopniu w niepamięć.

Największa zaleta? Mimo stylowej formy Zipp Scrambler zachęca do próbowania swoich sił na piaszczystym podłożu. Ta zasługa z jednej strony skromnej mocy maksymalnej, z drugiej atrakcyjnej ceny i solidnego wykonania. Tak, to dla nas zaskakujące ale na tle droższych 125'tek Zipp Scrambler reprezentuje naprawdę dobry poziom. Współczynnik cena/jakość/frajda - 5/5. Z czystym sumieniem, choć lekko oprószonym piaskiem.