Triumph Speed Triple - nagie marzenie?

Triumph zapowiedział prezentację na targach EICMA w Mediolanie swojego nowego modelu Speed Triple. To kolejna ważna premiera brytyjskiego producenta. W poprzednim miesiącu zobaczyliśmy powiększoną rodzinę Bonneville. Co zaoferuje nowy Speed?

Pojawienie się nowego modelu ma dość prozaiczny powód - mianowicie zgodność z nowym standardem emisji spalin. W motocyklu zamontowano nową wersję silnika (trzycylindrowy, rzędowy) przystosowaną do wymogów dyrektywy. Jednostka napędowa doczekała się wprowadzenia łącznie 104 zmian, co przełożyło się min. na zmniejszenie wysokości silnika o 2 cm. Zmienione elementy silnika to min. nowa komora spalania, nowe głowice cylindrów i nowe tłoki. Pojemność pozostała bez zmian - 1050 cm³ pozwala na osiągnięcie 135 KM - o 2 konie więcej niż wersja drogowa (S) Speed Triple z lat 2011-2015, a tyle samo co wersja R z tego okresu.

Nowy Speed Triple: więcej mocy, więcej stylu, więcej lansu!

Dodatkowo zastosowano mniejszą, ale bardziej wydajną chłodnicę, nowe sprzęgło i przeprojektowano układ wydechowy. Nadal mamy dwa tłumiki przebiegające pod zadupkiem i ładny, jednostronny wahacz.

Po raz pierwszy w swojej karierze Speed Triple dorobił się kilku programów pracy silnika. Są to: Rain, Road, Sport, Track, oraz program konfigurowany przez motocyklistę. Programy różnią się ustawieniami czułości reakcji przepustnicy, ABS i kontroli trakcji.

Video z nowym Speed Triple w akcji! (Zobacz)

Pod względem wyglądu motocykl przeszedł wyraźną ewolucję. Maszyna stała się bardziej wyrafinowana. Charakterystyczne reflektory zyskały łagodniejszy, bardziej "żeński" kształt. Ciekawie wyglądają pociągłe i wąskie kierunkowskazy, a już na pewno szkoda byłoby je zniszczyć przy szlifie... W tylnej sekcji motocykla dostrzec można inspiracje Daytoną 675R. Liczne detale z logiem Triumpha oddają prestiż motocykla. Dostępne kolory to Diablo Red i Phantom Black dla wersji S, oraz Crystal White i Matt Graphite w wersji R. Ładnie wygląda czerwona rama pomocnicza.

Model R różni się od S zastosowaniem zawieszenia Öhlins NIX30 (odwrócony widelec teleskopowy) oraz Öhlins TTX36 RSU (amortyzator tylny). W wersji R przedni błotnik i elementy baku paliwa wykonane są z karbonu, elementy kierownicy zostały dostosowane z myślą o jeździe torowej, a różnice dostrzec można również w detalach wahacza i tylnego koła.