5 motocykli sportowych na początek. Kategoria A2 i nie tylko!

    Myśląc o motocyklu sportowym z reguły ma się przed oczami takie przecinaki jak Yamaha R6, Suzuki GSX-R 750 czy Honda CBR1000RR Fireblade. Co się liczy dla posiadacza sporta? Moc minimum 130 koni, przyspieszenie do setki nie więcej niż 3,5 sekundy i oczywiście prędkość maksymalną na poziomie co najmniej 250km/h. Dlatego hasło "motocykl sportowy dla początkującego" brzmi dla niektórych jak oksymoron, ale przecież nie każdy motocykl sportowy to wymagająca bestia. 

    Świadomy, początkujący motocyklista rozglądający się za sportowym motocyklem może śmiało znaleźć maszynę dla siebie. Znajdzie się nieco motocykli sportowych, które są łagodne, nie zdominują swoją mocą i wybaczą brak doświadczenia i błędy początkującego. Tym właśnie kierowaliśmy się tworząc poniższą listę motocykli sportowych na początek. Czym musiał wykazać się motocykl, żeby na nią trafić?

  • sportowy wygląd = plastik is fantastic!
  • sportowa pozycja: ugięte kolana, ugięte łokcie - niekoniecznie wygodnie, ale wyczynowo
  • sportowy charakter: moc w wyższym zakresie obrotów, konieczność odkręcania,
  • cena do 15 tys zł - co ogranicza wybór do używanych motocykli.

    Pierwszą docelową grupą użytkowników stanowią ludzie, którym zależy na wyglądzie “plastika” i którzy nie czują potrzeby okazywania swojej wyższości nad innymi użytkownikami drogi przy każdym starcie. Druga grupa to Ci którzy chcą zacząć przygodę z jazdą po torze (popraw sobie najwyżej na TOROWANIE)i wiedzą, że obiektów zamkniętych pozwalających na wykorzystanie czegoś mocniejszego jest u nas jak na lekarstwo.

KONKURS! - wygraj koszulkę PIT BULL West Coast & Motobanda. Szczegóły w video! Regulamin konkursu TUTAJ.

1. Kawasaki Ninja 300

    Model produkowany w latach 2013-2017 nawiązujący wyglądem do starszej siostry ZX-6R. Serce modelu to dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności 296 cm³ i mocy 39 KM. Motocykl opcjonalnie występował z systemem ABS.


    W kwocie do 15 tys znajdziemy zadbany egzemplarz z końca produkcji. Następcą modelu 300 jest Ninja 400 - produkowana do dziś. Kawasaki Ninja 300 ze względu na dobry stosunek możliwości do ceny jest często wybierany i przerabiany na torówkę.

2. Yamaha YZF-R3

    Ostatni model który dołączył do jednej z najbardziej znanych rodzin motocykli sportowych. Pierwsza generacja R3 produkowana była w latach 2015-2018 i to o niej mowa w naszym zestawieniu. Od 2019 roku motocykl zmienia się bardzo mocno pod względem wyglądu i zaczyna przypominać swoich większych braci. Podobnie jak u zielonych mamy tu dwa cylindry w rzędzie o nieco większej pojemności 321 cm³ i moc 42 koni mechanicznych.


    Sportowe 300'tki od Yamahy i Kawasaki zdominowały tory kartingowe jako świetne motocykle do szlifowania swoich sportowych umiejętności. W R3 znajdziemy wygodną pozycję jak na sporta, którą przy dłuższych dystansach docenią nasze ręce i kręgosłup. W standardzie znajdziemy tutaj również ABS.

3. KTM RC390

    Jednocześnie jest to najbardziej egzotyczny i charakterny sport na naszej liście. RC390 pod względem wyglądu trudno pomylić z jakimkolwiek innym motocyklem - chyba że z jego mniejszym bliźniaczo podobnym bratem RC125. W KTM-ie znajdziemy jednocylindrowy silnik o pojemności 373 cm³ i 44 koni mocy. Duża część charakteru tego motocykla pochodzi właśnie z jego singla, który jest szorstki i na niższych obrotach lubi szarpnąć łańcuchem.


    Jednak kiedy wkręci się nieco wyżej, zaczyna pokazywać sportowy temperament, który znajduje odzwierciedlenie również w bardziej pochylonej pozycji względem konkurencji. Innymi wyróżniającymi parametrami jest niska waga (147 kg na sucho) i mały bak mieszczący zaledwie 10l paliwa. Od 2014 roku KTM RC390 był produkowany bez większych zmian, jednak już został zaprezentowany nowy model, który ma zostać wprowadzony do sprzedaży w 2022 roku.

4. Honda CBR500R

    Model bardzo mocno wzorowany na swoim dużo mocniejszym bracie CBR1000RR. Podobieństwa znajdziemy zarówno w kształcie jak i samych malowaniach, które bezpośrednio nawiązują do Fireblade-a. Pomimo wielu nawiązań do rodziny RR spod wielkiego skrzydła jest to najmniej sportowy model na tej liście. CBR500R można polecić komuś, kto szuka motocykla z elastycznym silnikiem, który idealnie sprawdzi się do codziennej jazdy po mieście oraz poza nim.


    W Hondzie znajdziemy rzędową dwójkę o pojemności 471 cm³ i mocy niecałych 48 koni, więc mieści się on parametrach w kategorii A2 prawa jazdy. Z ciekawostek- tę sama jednostkę znajdziemy między innymi w modelu Hondy CB500F oraz CB500X. Warto dodać, że również w tym modelu ABS jest w standardzie.

5. Honda CBR 600 F4i

    Ostatnia pozycja jest dla tych, którzy szukają na start czegoś o większej pojemności. W naszym zestawieniu Honda F4i jest najmocniejszą i najbardziej leciwą propozycją. Silnik o pojemności skokowe 599 cm³ generuje 109 koni - dużo w porównaniu do pozostałych motocykli z tej listy. Wyróżnia go również to, że mamy tu cztery cylindry w rzędzie, liniowo oddawana moc - jest stosunkowo łagodnie i bardzo przewidywalnie. Dlatego przy pewnej elementarnej ilości rozwagi F4i ogarnie każdy początkujący adept dwóch kółek.

Zobacz materiał video Motobandy oraz dane techniczne tego motocykla TUTAJ

    Największa zaletą tego modelu jest jego uniwersalność. Nieco wyższa pozycja niż typowo sportowa pozwala na komfortowe codzienne użytkowanie, a drzemiąca w dalekich otchłaniach obrotów moc, daje radość, jeśli od święta wpadniemy na tor i nieco mocniej niż zwykle odkręcimy manetkę.

    Podsumowując - powyższe propozycje to świetny wybór dla młodego motocyklisty marzącego o jeździe na co dzień motocyklem w owiewkach i o schodzeniu na kolano na torze wyścigowym. Przy wykręcaniu czasów kluczowa będzie technika jazdy, a nie odkręcanie manetki na prostej i opieranie się na dużym przyspieszeniu. Atrakcyjna cena, umiarkowane osiągi, niewielka masa i sportowe nacechowanie - to wszystko sprzyja rozpoczęciu swojej przygody na torze właśnie z tymi motocyklami.