Suzuki GSX-S 1000 - wojowniczy naked inspirowany myśliwcami!

W 2015 roku Suzuki pokazało swój nowy model - GSX-S 1000 (w wersji N i F). Motocykl został stworzony by dawać przyjemność ze sportowej jazdy w ulicznych warunkach. Sercem motocykla był zestrojony na ulicę silnik znany z GSX-R 1000 o pojemności 999 cm³. Celem było osiągnięcie jak najlepszej równowagi osiągów i zalet użytkowych motocykla. Tak jak GSX-R1000 został zbudowany by zdominować tor wyścigowy, tak GSX-S1000 został stworzony by „kontrolować ulice”.

Sześć lat minęło...

W motoryzacji to szmat czasu, dlatego Suzuki zdecydowało się na pierwszą poważną aktualizację GSX-S 1000. Inżynierowie dążyli do poprawienia osiągów (niełatwa sprawa w czasach normy Euro5), nadanie motocyklowi lepszego prowadzenia, zwinności, mocy i zapewnienie ekscytujących emocji motocykliście.


Efekt? Motocykl został rozwinięty, mechanicznie nieco dłubnięty, a estetyką nawiązuje do dziedzictwa Suzuki (podobnie jak Katana czy V-Strom) z futurystycznymi, ostrymi liniami.

 

Ostre linie motocykla inspirowane były kształtem samolotów stealth. GSX-S 1000 to drogowy myśliwiec gotowy do lotu!

Konkurencja nie próżnowała. Dowodzą tego nowe power nakedy pokroju Ducati Streetfighter V4, KTM 1290 Super Duke, Kawasaki ZH2, MV Agusta Brutale 1000RR... Czy Suzuki ma jakieś argumenty? Co najmniej jeden, ale o tym na końcu. Przede wszystkim zdaje się, że Suzuki wcale nie jest zainteresowane imponowaniem osiągami. GSX-S 1000 obrał inną drogę. I jest to podobny kierunek, jakim podąża Honda CB1000R czy  BMW S1000R.

Doszlifować do perfekcji!

Zmiany obejmują całokształt motocykla, ale sedno pozostało takie samo. Serce motocykla - chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 999 cm³ - został dopracowany w celu płynniejszego i bardziej liniowego dostarczenia mocy podczas jazdy na co dzień. Moc motocykla - 150 KM przy 10 000 obr./min. To o 5 koni mechanicznych więcej niż u poprzednika. Maksymalny moment obrotowy został zachowany faktycznie na tym samym poziomie 108 Nm / 9 500 rpm , ale jeśli ufać zapewnieniom Suzuki poprawiony został moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów.

Ten silnik to już legenda!

Zmiany obejmują również układ wydechowy (4-2-1), który zyskał nowy kształt kolektora, nowe katalizatory. Wielkość tłumika nie przeraża, a brzmienie ma być godne litrowego motocykla. Dokonano odpowiednich modyfikacji w komorze spalania w celu spełnienia norm emisji Euro 5 i poprawiony układ wtrysku paliwa dla efektywniejszego wykorzystania mieszanki.


Asystent sprzęgła Suzuki Clutch Assist System (SCAS) zapewnia łagodniejszy proces hamowania silnikiem, lepszą kontrolę podczas redukcji biegów, oraz powoduje, że do obsługi dźwigni sprzęgła wymagane jest użycie mniejszej siły.

Wiele zadziało się w elektronice. System wspomagania jazdy został nazwany SUZUKI INTELLIGENT RIDE SYSTEM (S.I.R.S.). Składa się na niego między innymi możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy, system elektronicznego sterowania przepustnicami ride-by-wire, system kontroli trakcji Suzuki Traction Control System (STCS) oferujący 5 ustawień, quickshifter i system łatwego rozruchu i asystent ruszania Low RPM Assist. 


A co z podwoziem? Zbiornik paliwa został powiększony do 19 L, Na pozycję wpływa przede wszystkim szersza o 23 mm kierownica, z poprawionym kątem ustawienia, oraz  nowy kształt siedzenia zapewniający lepsze podparcie i wygodę podczas jazdy. O przyczepność dbają opony Dunlop SPORTMAX Roadsport2.

Spore wrażenie robi bogaty w informacje i czytelny wyświetlacz full-LCD prezentuje wyjątkową grafikę i niebieskie podświetlenie nawiązujące do wizerunku GSX-S 1000.

Piękno czystej mocy?

Agresywna sylwetka jest z jednej strony futurystyczna, a z drugiej minimalistyczna - radykalna. Główna w tym zasługa pionowego reflektora przedniego - oryginalny kształt sześciokątnych, pionowo osadzonych świateł LED. Ostre linie motocykla inspirowane są wyglądem myśliwców. Wrażenie muskularnej sylwetki podkreśla lekka tylna sekcja motocykla 

Motocykl będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych:

  • błękit Metallic Triton Blue (YSF): główny wariant kolorystyczny symbolizujący sportowe ambicje marki Suzuki,
  • szarość Glass Mat Mechanical Gray (QT7): zupełnie nowy wariant kolorystyczny, inspirowany kamuflażem myśliwców, kolorami betonu i asfaltu,
  • czerń Glass Sparkle Black (YVB): kombinacja błyszczącej i matowej czerni wyraża wyjątkową jakość wykonania i ekskluzywność.


Ciekawym detalem są imitujące karbon teksturowane nakładki min. przy kokpicie. Wygląda surowo i wyrafinowanie.


To teraz pora na najmocniejszy atut Suzuki GSX-S 1000F - cena. Motocykl będzie dostępny w polskich salonach na przełomie lipca i sierpnia. Został wyceniony na 56 900 zł. Porównując to z innymi markami można zaryzykować stwierdzenie, że ciężko będzie znaleźć równie fajny motocykl za kwotę niecałych 60 tys zł. GSX-S 1000F to dopracowany, litrowy, mocny motocykl na każdy dzień.