Kupowanie Używanego Motocykla cz.1 - Ogłoszenia, czyli okazja, czy gruz?

    Kupno używanego motocykla wymaga pewnego przygotowania. Na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu? Co decyduje o dyskwalifikacji danej maszyny z grona maszyn wartych zakupu? Jakie informacje będą ci potrzebne? Jak je wykorzystać? Dlaczego warto do tego podejść z chłodną głową, rozwagą i wiedzą?

    W skrócie: bo możemy na motocyklu stracić dużo więcej niż tylko kwotę zainwestowaną w maszynę. Przede wszystkim możemy stracić nasze zdrowie, a być może nawet... duszę. Niesprawny technicznie, zaniedbany motocykl będzie zagrożeniem dla Ciebie i innych. Ale spokojnie, przede wszystkim pamiętaj, że:

Poznajcie Dawida aka "Szatana". Wielkodusznie pomoże nam w zakupie motocykla.

    Jeżeli czujesz się niepewnie w zakupie motocykla i  nie masz nikogo, do kogo mógłbyś zwrócić się ze swoimi troskami to odezwij się do okolicznego mechanika motocyklowego. Pomoże w selekcji lub oględzinach - takie usługi z natury rzeczy nie są darmowe, ale być może pomogą ustrzec się przed poważnym błędem. Takimi poradami zajmuje się również Pony Bike Premium Workshop i właśnie Dawid będzie naszym przewodnikiem w procesie zakupu używanego motocykla.

1. Ogłoszenia: na co zwrócić uwagę?

2. Oględziny motocykla

3. Papierologia: rejestracja i ubezpieczenie

4. Serwis pozakupowy


    Prześledźmy sobie standardową ścieżkę, jaką można podążyć przy kupnie motocykla. Przyjmijmy, że interesuje nas pewien model motocykla, lub kilka modeli. Trafiamy na interesujące ogłoszenie w sieci. Co warto zrobić dalej?

1. Przebieg

    Przebieg to dobry punkt wyjścia do oceny, czy motocykl jest wart zainteresowania. Ale niekoniecznie przez samą swoją wartość, a ze względu na ilość informacji, jaką możemy dzięki niemu pozyskać.

37 921 km przebiegu. Wartość jest drugorzędna. Kluczowe - szczególnie dla Ducati - jest żelazne trzymanie się interwałów serwisowych z instrukcji obsługi

    Wchodzimy na stronę producenta motocykla lub szukamy w sieci instrukcji obsługi danego modelu. Znajdujemy tabelę czynności serwisowych. Konfrontujemy przebieg i z danymi w tabeli i notujemy czynności wykonane, oraz te, które w najbliższym czasie wykonać będzie trzeba. Czy to wymiana napędu, czy serwis zawieszenia, czy kontrola luzów zaworowych.

    Pytamy właściciela/ogłoszeniodawcę o zalecane według producenta czynności. Ma wiedzę? Ma rachunki? Nie kręci, nie mataczy, nie tłumaczy się niewiedzą? Super! Nie ma pojęcia lub ignoruje pytania? Dokonaj szybkiej kalkulacji kosztów i negocjuj cenę.

2. Mały przebieg

...to wśród motocykli częste zjawisko. Jest wiele osób, dla których przejechanie ledwie kilkuset kilometrów rocznie to wystarczający powód by mimo to zachować motocykl w garażu przez długie lata. Motocykl to zabawka i hobby, nie ma powodu zakładać próby zaniżania przebiegu o ile stan techniczny na to nie wskazuje. Bywa, że właściciel odpala maszynę tylko po to, by zrobić przegląd.

3. Duży przebieg

... też motocykla nie dyskwalifikuje. Biorąc pod uwagę, że polski motocyklista robi rocznie średnio 5000 km, to 15 letni motocykl powinien mieć na liczniku 75 000 km. Są też motocykliści, którzy nakręcą taki dystans w dwa lata. Wiele zależy też od sposobu w jaki korzysta się z mocy. Jazda pełnym ogniem na wysokich obrotach i kręcenie pod czerwone pole w większym stopniu wpłynie na żywotność silnika niż łagodne przejechanie 3x większego dystansu.  

4. VIN

    Czyli numer identyfikacyjny pojazdu - temat rzeka. Przede wszystkim - upewniamy się, że jest taki sam na ramie i w papierach. Zanjłątwiej to zrobić na miejscu, podczas oględzin, ale sam numer VIN będzie nam potrzebny, ponieważ...

5. Historia pojazdu

    Ponieważ umożliwi nam min. sprawdzenie przeszłości motocykla. Na stronie historiapojazdu.gov.pl znajdziecie wszystkie istotne informacje z życia maszyny w naszym kraju. Potrzebna jest w tym celu data pierwszej rejestracji w kraju (podana w dowodzie rejestracyjnym, oraz w karcie pojazdu), numer VIN, oraz numer rejestracyjny. Warto poprosić o te dane i sprawdzić historię motocykla przed zakupem. Czy przegląd jest aktualny? Ilu właścicieli miał w Polsce? Czy nie ma tam nic podejrzanego?

Czy duża biała litera "L" wymalowana na lewym mocowaniu zacisku hamulcowego powinna wzbudzić naszą czujność? Nieeee... :D


6. Wady motocykli?

    Warto mieć świadomość słabych stron danego modelu, ale nie warto się na ich punkcie fiksować. Wady motocykli wpływające na awaryjność lub bezpieczeństwo były przez producentów usuwane w ramach akcji przywoławczych. Istnieje prawdopodobieństwo, że dany egzemplarz ominęła tego rodzaju akcja. Warto wtedy zainteresować się tematem i zgłosić do przedstawiciela producenta. W razie, jeśli wada nie była usunięta zostanie to zrobione bezpłatnie.

    Warto uwzględnić głosy i uwagi użytkowników danego modelu, ale zawsze należy brać poprawkę na "staż" motocykla. Wadliwa instalacja elektryczna? Brzmi poważnie, ale patrzą prawdzie w oczy - to się najzwyczajniej w świecie ma prawo zdarzyć w motocyklu, który ma już swoje lata. Podzespoły się starzeją. Słabe hamulce w danym modelu? A może raczej źle przeserwisowane, albo nieserwisowane w ogóle. Zużyte klocki hamulcowe, stary płyn, albo przestarzałe przewody to nie wada danego modelu, tylko świadectwo wystawione przez właściciela.

    Każda taka okoliczność daje pewne pole do manewru i umożliwia np. negocjację ceny. 

7. Tradycyjnie:

Nie napalaj się, nie spiesz, podejdź do tego na chłodno, bez emocji, bla, bla, bla... Każdy z nas to słyszał. W kolejnym odcinku opowiemy o oględzinach. Do zobaczenia!


Spis treści odcinka:
  • 00:00 - WSTĘP
  • 02:10 - Na co zwrócić uwagę w ogłoszeniach? PRZEBIEG
  • 02:40 - Skonfrontuj przebieg z tabelą czynności serwisowych w instrukcji obsługi motocykla
  • f03:46 - Mały Przebieg = RED FLAG?
  • 04:30 - Duży Przebieg = RED FLAG?
  • 05:36 - Zbieranie informacji ze zdjęć (malowania i okleiny)
  • 06:33 - VIN i akcje przywoławcze
  • 08:08 - Sprawdzenie historii pojazdu
  • 08:46 - Wady konkretnych modeli motocykli - sugerować się nimi?
  • 09:54 - mit o regulatorach napięcia w Hondzie
  • 10:35 - Deklarowany stan techniczny i pole do negocjacji
  • 12:00 - Nie nastawiaj się na szybki zakup!
  • 13:12 - Co dalej?