Najważniejsze nowości Honda na rok modelowy 2024 zaprezentowane na EICMA

Honda odkrywa karty. Na targach EICMA 2023, które odbywają się w Mediolanie w dniach 07-12.11 japoński producent pokazał najważniejsze nowości na europejski rynek na rok modelowy 2024. Naszą relację z stosika HOndy będziecie mogli obejrzeć już wkrótce. Co się tam znajdzie?

Honda pokazała 4 nowe modele:
 

  • CB 1000 Hornet: Nowy flagowy bezowiewkowy model Hondy
  • CBR600RR: supersport powraca do Europy po sześcioletniej przerwie, ze zmienionym silnikiem, nową stylistyką i pełnym pakietem elektroniki,
  • CB500 Hornet: nakeda na kategorię A2 o agresywnej stylistyce
  • NX500: odpowienik Transalpa w mniejszej pojemności.

Kolejne 4 modele otrzymały istotne modyfikacje: w już istniejących modeli:


 

  • CBR1000RR-R Fireblade i jego wersja SP: ulepszona rama i zmiany w nadwoziu, silniku i skrzyni biegów - poprawa osiągów w średnim zakresie prędkości obrotowych,
  • Debiut modeli CRF1100L Africa Twin i...
  • CRF1100L Africa Twin Adventure Sports na rok modelowy 2024
  • CBR500R otrzymała lifting i liczne zmiany.

Nie zabrakło też innowacji:
 

  • Honda E-Clutch – pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie, dostępne w zmodernizowanych CB650R i CBR650R
  • Koncepcyjny skuter SC e: Concept przypomina o planach Hondy na wprowadzenie co najmniej 10 elektrycznych jednośladów na całym świecie do 2025 roku
  • Wszystkie nowe Hondy na rok modelowy 2024 zgodne z wymogami normy EURO5+

Pokazane w zeszłym roku nowe modele - CB750 Hornet i Transalp odniosły ogromny sukces rynkowy. Zdaniem Toma Gardnera, starszego wiceprezesa Honda Motor Europe w tym roku pomogły one zwiększyć sprzedaż Hondy w Europie o ponad 30%. Dodanie czterech nowych modeli i znaczące ulepszenia flagowych motocykli, takich jak Africa Twin i Fireblade, mają ze kolejny dobry rok. 

Honda CB1000 Hornet

W centrum uwagi znalazł się się nowy, największy z rosnącej rodziny Hornetów - CB1000 Hornet. Motocykl będzie napędzany zmodernizowaną wersją rzędowej, czterocylindrowej jednostki napędowej, wprowadzonej w modelu CBR1000RR Fireblade na rok 2017. Moc maksymalna to ponad 150 KM (110 kW), a maksymalny moment obrotowy wyniesie ponad 100 Nm.


Silnik ten umieszczono w nowej podwójnej stalowej ramie. Z przodu znajdziemy zawieszenie Showa SFF-BP z regulacją zarówno dobicia, jak i odbicia. Zawieszenie przednie zestrojono z tylnym amortyzatorem Showa Pro-link. Design jest agresywny i czysty. Wrażenie robią zwarte podwójne reflektory projektorowe LED. Model jest szeroki z przodu, ale zwęża się wyraźnie ku tyłowi, co podkreśla minimalistyczne siedzenie i wąski tył Horneta.


Więcej informacji o litrowym Hornecie znajdziecie TUTAJ
 

Elektroniczne systemy wspomagające to min. elektronicznie sterowana przepustnica, 3 tryby jazdy, 5-calowy kolorowy ekran TFT, cornering ABS, IMU, kontrola trakcji. Łączność jest dostępna zarówno dla urządzeń z systemem Android, jak i iOS za pośrednictwem aplikacji Honda RoadSync. Model dostępny będzie w trzech kolorach.


Honda CB500 Hornet

Litrowy Hornet to nie jedyny nowy członek rodziny nakedów Hondy. CB500 Hornet to propozycja z agresywną stylistyką, inspirowaną większym rodzeństwem. Moc i moment obrotowy silnika o pojemności 471 cm³ – 48 KM i 43 Nm – pozwalają na prowadzenie motocykla przez posiadaczy prawa jazdy kat. A2. Jednostka to silnik znany z innych propozycji Hondy w tej klasie, ale udoskonalone oprogramowanie wtrysku paliwa poprawia wyczucie przyspieszenia w niskim zakresie obrotów.


O małym Hornecie przeczytacie też TUTAJ
 

Najciekawsze rzeczy dzieją się z przodu. Aerodynamika małego Horneta została starannie opracowana, co widać w geometrii przedniej owiewki wraz z bocznymi kanałami obok reflektora. Konstrukcja reflektora LED pozwala na szeroki kąt świecenia. Mały Hornet będzie wyposażony w Honda Selectable Torque Control, czyli kontrolę trakcji. Zawieszenie przednie to 41-milimetrowy widelec Showa SFF- BP USD, Z tyłu amortyzator Showa. Hamulce robią wrażenie w tej klasie - podwójne tarcze z przodu z czterotłoczkowymi zaciskami. Pełnokolorowy 5-calowy ekran TFT pozwala na łączność ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSync.


Honda CBR 600RR

Supersport od Hondy powraca do Europy po sześciu latach nieobecności. Uwielbiany i ostry jak brzytwa CBR600RR ma ożywić kategorię supersportowych motocykli średniej pojemności. Motocykl został wyposażony w najnowocześniejszą elektronikę i aerodynamikę inspirowaną MotoGP. To co najważniejsze: czterocylindrowy, wysokoobrotowy silnik. Honda dokonała w nim wielu modyfikacji w stosunku do silnika zastosowanego w poprzednim wcieleniu modelu. Jednostka generuje moc maksymalną 121 KM (89 kW) przy 14 250 obr/min i 63 Nm momentu obrotowego przy 11 500 obr/min.


Podwozie gwarantuje świetne prowadzenie motocykla – dotyczy to zarówno zwinności motocykla, jak i stabilność. Podwójna, aluminiowa rama grzbietowa i aluminiowy wahacz, przednie zawieszenie Showa Big Piston USD, tylny amortyzator Unit Pro-Link Showa oraz owiewki z wingletami rodem z MotoGP. Elektronika zastosowana w tym motocyklu zasługuje na osobny akapit.


Więcej o powrocie supersporta CBR 600RR - TUTAJ
 

Nowy, kompleksowy pakiet elektroniki CBR600RR korzysta z 6-osiowego bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), który można znaleźć w CBR1000RR-R Fireblade i obejmuje elektroniczne sterowanie przepustnicą, 5 trybów jazdy, aktywny w czasie pokonywania zakrętów system ABS (Cornering ABS), 9-poziomową kontrolę trakcji (HSTC), kontrolę unoszenia przedniego koła, kontrolę unoszenia tylnego koła i sygnał awaryjnego hamowania. Elektroniczny amortyzator skrętu Hondy, sprzęgło antyhoppingowe i quickshifter są również wyposażeniem standardowym.


Honda NX500

Coś dla fanów klasycznego Dominatora - emblemat „NX” (New X = nowy crossover) powraca do linii Hondy w postaci NX500. Jego przeznaczeniem jest zarówno szutrowa ścieżka, jak i kręta boczna droga czy długie autostradowe przejazdy. NX500 bazuje na popularności poprzedniego modelu CB500X, jednak oferuje nową stylistykę oraz szereg ulepszeń specyfikacji i osiągów. Moc i moment obrotowy silnika o pojemności 471 cm³ – 48 KM i 43 Nm.


Masa motocykla w stosunku do CB500X zmniejszyła się o 3 kilogramy do 196 kg, z czego 1,5 kg przypada na nowe lekkie, 5-ramienne odlewane aluminiowe koła. Zawieszenie z przodu to ponownie widelec upside down Showa 41mm SFF-BP, ale zmodyfikowano je, żeby było bardziej miękkie. Nowe ustawienia wtrysku paliwa wpłynęły korzystnie na przyspieszenie. Za kokpit służy 5-calowy ekran TFT z łącznością ze smartfonem poprzez aplikację Honda RoadSync. Linie stylistyczne zostały odświeżona, poczynając od nowego przedniego reflektora, poprzez nowe owiewki. Całość jest kompaktowa, wygląda solidnie i kusi do przygody.


System Honda E-Clutch

CB650R i CBR650R są pierwszymi motocyklami dostępnymi z innowacyjną technologią Honda E-Clutch. E-Clutch jest pierwszym na świecie w pełni automatycznym sprzęgłem dla motocykli z przekładniami manualnymi. Został opracowany by jazda motocyklem była jeszcze przyjemniejsza i bardziej ekscytująca niezależnie od stopnia doświadczenia motocyklisty. Honda E-Clutch eliminuje potrzebę używania dźwigni sprzęgła do zmiany biegów w górę i w dół. Kierowca po prostu obsługuje pedał zmiany biegów, by uzyskać ultraszybkie, płynne zmiany przełożeń, dokładnie tak, jakby używał quickshiftera.


E-CLutch jest w zasadzie fuzją quickshiftera i DCT od Hondy
 

Podczas zmiany biegów w nowym rozwiązaniu wykorzystano skoordynowane połączenie działania półsprzęgła, odcięcia wtrysku paliwa i kontroli zapłonu, aby wyeliminować szarpnięcia podczas zmiany biegów, zapewniając w ten sposób wyjątkowo płynną jazdę. Dźwignia sprzęgła nie jest również potrzebna podczas ruszania lub zatrzymywania się. System Honda E-Clutch, aktywując się natychmiast po włączeniu silnika, płynnie zarządza obydwoma scenariuszami działania, więc jeśli kierowca sobie tego życzy, może normalnie obsługiwać dźwignię sprzęgła. Jeśli kierowca chce wyłączyć system na czas jazdy, jest to również możliwe za pośrednictwem zestawu wskaźników.


Liftinig
 

Honda CBR500R: podstawowa maszyna z rodziny modeli supersport Hondy. Nowy reflektor przedni i tylny inspirowane modelem Fireblade, zmienione nadwozie z wingletami. Nowa grafika i kolory podkreślają wygląd CBR500R. Zmienono ustawienia wtrysku paliwa dla poprawy przyspieszenia przy niskich obrotach. Na koniec dodano 5-calowy pełnokolorowy ekran TFT z możliwością połączenia z telefonem i aplikacją Honda RoadSync.


Honda CB650R i CBR650R: Odświeżony wygląd, nowe lampy i kokpit. CB650R w stylu Neo Sports Café zyskał nowy reflektor LED, nowe osłony chłodnicy i ostrzejszą tylną owiewkę wraz z nowym tylnym światłem. W modelu CBR650R zmodernizowano podwójny reflektor LED i zmieniono owiewki  Oba motocykle są wyposażone w łączność Honda RoadSync i nowy 5-calowy kolorowy ekran TFT, zaprojektowany z myślą o optymalnej czytelności w jasnym świetle słonecznym.


CBR1000RR-R Fireblade i CBR1000RR-R Fireblade SP: superbike doczekał się szeregu udoskonaleń silnika i skrzyni biegów. Celem był wzrost osiągów w średnim zakresie prędkości obrotowych silnika i lepszą reakcję na zmiany położenia manetki przepustnicy. Efekt ten jest dodatkowo wzmacniany przez nowe, krótsze przełożenia biegów i przełożenia głównego, a także przez przeprojektowaną środkową owiewkę z nowymi wingletami oraz udoskonaloną, lżejszą i bardziej elastyczną ramę. Wartości maksymalne momentu obrotowego 113 Nm i mocy 218 KM (160 kW) pozostały bez zmian. 

Wprowadzenie elektronicznie sterowanej przepustnicy z dwoma silniczkami wykonawczymi zwiększa kontrolę przy częściowym otwarciu przepustnicy, a także umożliwia bardziej intensywne hamowanie silnikiem. Lżejsza skrzynia korbowa, wał korbowy i korbowody, wraz ze zmienionym rozrządem i zwiększonym stopniem sprężania, zapewniają CBR1000RR-R Fireblade SP większą sprawność każdego cyklu spalania. CBR1000RR-R Fireblade SP jest pierwszym motocyklem na świecie, w którym zastosowano nową, trzecią generację widelców Öhlins Smart Electronic 43mm S-EC3.0 (SV) NPX USD.

CRF1100L Africa Twin i Africa Twin Adventure Sports: modele debiutują na targach po kilku istotnych zmianach. W obu modelach o 7% wzrósł maksymalny moment obrotowy – dostarczany o 750 obr/min niżej, a to dzięki zmianom stopnia sprężania, czasów zaworowych, kanałów dolotowych i oprogramowania ECU. Dopracowano działanie skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT) zapewniają wcześniejsze redukcje biegów, ulepszone wykrywanie zakrętów i bardziej naturalne wyczucie przy ruszaniu z miejsca oraz przy zmianie biegów z pierwszego na drugi. Model CRF1100L Africa Twin będzie teraz dostępny po raz pierwszy z opcjonalną elektronicznie sterowaną regulacją tłumienia zawieszenia Showa EERA™. Możliwości drogowe modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports zostały zwiększone dzięki wprowadzeniu 19-calowego przedniego koła i szerszej przedniej opony, zastosowaniu szerszej przedniej owiewki i większej szyby gwarantujących lepszą ochronę przed warunkami atmosferycznymi oraz bardziej komfortowemu siedzisku z grubszą warstwą wyściółki. 


Honda SC e: Concept

SC e: Concept to koncepcyjna wersja elektrycznego jednośladu Hondy przeznaczonego do użytkowników w Europie. Wyróżnia się ultranowoczesnymi liniami, dużą płaską podłogą i długim, szerokim siedziskiem. Będzie on wyposażony w dwa wymienne akumulatory Honda Mobile Power Pack e. To rozwiązanie zapewnia wygodę użytkowania i większy zasięg jazdy.

SC e dedykowany jest klientom poszukującym bezemisyjnej, cichej, kompaktowej mobilności miejskiej z dodatkową korzyścią w postaci możliwości ładowania akumulatorów w domu. Skuter ma zadebiutować na drogach w 2025 roku i spełniać będzie wymagania kategorii A1.