Ronin - 47 motocykli koncepcyjnych od Buella


Motocykle koncepcyjne to maszyny, które jedni pokochają, drudzy znienawidzą. Budzą zainteresowanie swoją odmiennością, zastosowanymi rozwiązaniami, finezją i wyobraźnią projektantów. Przybliżymy interesujący amerykański projekt motocykla koncepcyjnego, jakim jest bazujący na Buellu Magpul® Ronin.

W połowie 2009 roku Harley Davidson, właściciel marki motocykli Buell, podjął decyzję o rezygnacji z prowadzenia oferty sportowych motocykli. Dla Buella oznaczało to zakończenie działalności. Amerykańskie superbik'i ocalały dzięki wydzieleniu się z Harleya samodzielnej spółki - EBR (Erik Buell Racing), a część osób związanych z Buellem podjęło własny, niestandardowy projekt. Z ich inicjatywy i we współpracy z Magpul Industries Corp. powstał warsztat Ronin Motor Works, który skupił się na stworzeniu serii wyjątkowych motocykli koncepcyjnych.

Koncepcja polega na stworzeniu 47 unikatowych motocykli, odpowiedników 47 roninów ze znanej japońskiej legendy. Odwoływanie się Amerykanów do kultury Japonii ma swoje uzasadnienie: w feudalnej Japonii grupę roninów stanowili samuraje, którzy stracili swojego pana. Tak więc seria Ronin to motocykle Buella, które zostały osierocone za sprawą zakończenia działalności Buella w ramach H-D.

Początkiem każdego Ronina jest silnik i rama zaczerpnięte od Buella 1125 - silnik sam w sobie tak piękny, że chowanie go pod owiewkami byłoby grzechem. Najbardziej wyróżniające się elementy, decydujące o kształcie całego motocykla to:

  • tylne zawieszenie typu monoshock,
  • montowana na froncie chłodnica  (w miejscu standardowo zarezerwowanym dla przedniej lampy motocykla),
  • widelec przedni połączony z kierownicą: w całość zostały zintegrowane takie elementy jak lampy przednie, kierunkowskazy i kokpit,
  • aluminiowa tylna sekcja,
  • układ wydechowy.

47 motocykli ma ukazać się w seriach różniących się między sobą detalami wykonania, malowaniem i stopniem unikatowości. Pierwsza seria, która pojawiła się w 2014 roku zawierała 12 maszyn. Jest to motocykl najbliższy wstępnemu projektowi: czarne malowanie uzupełnione jest tytanowym matem, drapieżności dodaje czerwona sprężyna zawieszenia i czerwony rant na felgach. Cena Ronina to 38.000$ - z tej serii dostępnych jest jeszcze pięć motocykli.
Little ride
Kolejna seria (Black Ronin) z 2015 roku to 10 motocykli - wszystkie wyprzedane za 41.000$. Malowanie jest w całości czarne, a sprężyna tylnego zawieszenia jest niebieska. Następne serie pojawią się w nakładach 8, 6, 4, 2 + 5 motocykli o zupełnie indywidualnym wyglądzie.

Ronin numer jeden - OISHI YOSHIO już zarezerwowany. Inne czekają na nabywców. Kto zostanie ich nowym samurajem?