Kaski dlaczego za nie tyle płacimy?

Wchodząc do sklepu motocyklowego mamy do wyboru kaski od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Skąd się bierze cena kasku i dlaczego są takie drogie?

Materiał 

Skorupa ma za zadanie chronić naszą głowę przed uderzeniem, dlatego niesamowicie ważne jest, aby była z odpowiedniego i wytrzymałego materiału. Część kasków ma skorupy  wykonywane z poliwęglanu lub ABSu. Produkcja tego typu kasku jest dosyć prosta i tania. Poliwęglanowa mieszanka jest wstrzykiwana do odpowiedniej formy, po wystygnięciu mamy skończoną skorupę. 

Innym rozwiązaniem są kaski, które posiadają skorupę wykonaną z kompozytów na bazie włókna szklanego. Włókno szklane jest dużo droższym materiałem. Dodatkowo jego obróbka jest dużo trudniejsza i zajmuje więcej czasu. Do mieszanek włókna szklanego dodaje się różne inne materiały takie jak kevlar, karbon czy różnego rodzaju żywice. Wyroby z włókna szklanego są dużo wytrzymalsze oraz skorupa ulega zniszczeniu w odpowiedni, powtarzalny sposób. Dzięki temu mamy pewność, że podczas zdarzenia drogowego skorupa naszego kasku nie połamie się i nie zrobi nam krzywdy.



Budowa

W przypadku większości kasków motocyklowych skorupa jest produkowana w dwóch wielkościach, a dopasowanie odpowiedniego rozmiaru kasku polega na wymianie wyściółki kasku na grubszą lub cieńszą. 

W przypadku droższych modeli kaski są produkowane w 3 lub nawet 4 czy 5 rozmiarach skorupy. Dzięki temu dopasowanie kasku do naszej głowy jest o wiele lepsze, dodatkowo kask z zewnątrz jest mniejszy. Niestety, aby uzyskać taki kask linia produkcyjna musi być zdecydowanie większa i nie każdy producent może sobie na to pozwolić. Zwiększa to też koszty produkcji samego kasku.

EPS to bardzo istotny element naszego kasku. Znajduje się on pomiędzy skorupą a poduszkami, które trzymają naszą głowę. EPS to styropian o różnych gęstościach, który ma za zadanie przejąć energię uderzenia i możliwie jak najbardziej wydłużyć czas w którym siła uderzenia działa na naszą głowę. Dzięki temu zostanie zmniejszone ryzyko uszkodzenia mózgu na skutek wypadku drogowego. W droższych modelach styropian jest jednolity co zwiększa wydajność EPSu ale także jest dużo trudniejszym do osiągnięcia rozwiązaniem.

Technologia 

Producenci kasków motocyklowych wymyślają coraz bardziej nowatorskie rozwiązania, aby ulepszyć swoje produkty i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników. Jedną z takich technologii jest MIPS czyli MULTI-DIRECTIONAL IMPACT PROTECTION SYSTEM lub podobny w działaniu FLEX. Są to systemy budowy kasku, które mają za zadanie chronić naszą głowę przed uderzeniem rotacyjnym. Dzięki nim zmniejsza się szansa na wstrząśnienie mózgu. Budowa kasku z takim systemem wymaga więcej pracy i materiałów dlatego jego cena zazwyczaj jest wyższa.

Aerodynamika i wentylacja

W przypadku kasków z wyższej półki producenci często decydują się na testowanie swoich kasków w tunelu aerodynamicznym. Dzięki temu producent może wykonać wentylację w kasku w dużo bardziej wydajny sposób. Dodatkowo tunel daje możliwość sprawdzenia aerodynamiki kasku oraz poziomu wyciszenia jego wnętrza. Budowa i utrzymanie tunelu aerodynamicznego jest dodatkowym kosztem, który musi ponieść producent w trakcie produkcji kasku. 


Rodzaj kasków 

Na rynku mamy dostępne różne rodzaje kasków motocyklowych. Im prostsza konstrukcja kasku tym jego cena powinna być niższa. Kaski otwarte są zazwyczaj najtańszymi propozycjami, ich budowa jest zdecydowanie najprostsza oraz potrzeba najmniej materiałów, aby taki kask skonstruować. Kask szczękowy czy modularny posiada dodatkowe mechanizmy i rozwiązania, za które klient musi dodatkowo dopłacić. System podnoszenia szczęki może okazać się bardzo wygodnym rozwiązaniem, ale jest to też element, który wymaga dodatkowej pracy w trakcie produkcji. Dodatkowe elementy takie jak blenda w kasku sportowo turystycznym czy daszek w kasku dualnym także windują cenę kasku w górę.

Marka

Nie od dzisiaj wiadomo, że lubimy dopłacać za znane logo. Dotyczy to wszystkich segmentów naszego życia inaczej jest w przypadku kasków motocyklowych. Kupując kask znanej i cenionej marki płacimy nie tylko za wysokiej jakości produkt, ale także za wsparcie po zakupowe. Producenci kasków coraz częściej decydują się darmowe akcje serwisowe po zakupie lub wieloletnie gwarancje. 


Wyposażenie

Oprócz samego kasku w kartonie często znajdziemy inne potrzebne akcesoria, jedną z takich rzeczy jest Pinlock. Jest to przezroczysta wstawka montowana  do wewnętrznej strony wizjera, która zapobiega parowaniu. Dzięki niemu będziemy mogli komfortowo jeździć w trakcie niskich temperatur. W przypadku kasków o charakterystyce sportowej częstym dodatkiem jest druga ciemna szybka. Będzie to idealne rozwiązanie w trakcie wizyt na torze. Dodatkowe akcesoria również wpływają na cenę końcowego produktu.

Malowania

Aspekty wizualne są dla niektórych motocyklistów równie ważne co bezpieczeństwo, dlatego kaski motocyklowe są produkowane w różnych ciekawych malowaniach. Za kolorowy kask przyjdzie nam zapłacić o kilkadziesiąt lub kilkaset złotych więcej. Producenci kasków często wchodzą w kolaborację z różnymi znanymi markami takimi jak MARVEL czy Disney, malowania tworzone na licencjach często są bardzo efektowne, ale także dużo droższe. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku replik znanych zawodników.