Ile kosztuje utrzymanie motocykla?

Motocyklizm to świetne uczucie, które ciężko przeliczyć na pieniądze. Jednak bez nich - ciężko je spełnić. Usiedliśmy więc przed kartką i policzyliśmy, ile tak naprawdę kosztują nas motocykle. Wynik? Całkiem nieźle - jeżeli motocykla używany także na co dzień. 

Opłaty, ubezpieczenie

Są sprawy, które musimy uregulować niezależenie od tego - jaka maszyna stoi u nas w garażu. Są to oczywiście opłaty związane z przeglądem oraz ubezpieczeniem. Ta pierwsza wartość jest stała i wynosi nieco ponad 60 zł rocznie, zaś wysokość składki ubezpieczenia jest zależna od naszego stażu, wieku i typu motocykla. 

Rzeczy eksploatacyjne

To co trzeba wymieniać w określonym czasie - to z pewnością olej. Wymieniamy go minimum raz w roku, lub po przejechaniu określonej ilości kilometrów (w przypadku offroadu - motogodzin). To czynność na której nie wolno oszczędzać, bo zależy od niej żywotność naszej jednostki napędowej. Zobacz poradnik video jak wymienić olej w motocyklu. 

Przez 3 lata powinniśmy wymienić także płyn chłodniczy, płyn hamulcowy oraz olej w zawieszeniu wraz z uszczelniaczami. Warto także zainteresować się klockami hamulcowymi. 

Opony i napęd 

To jedna z droższych czynności. Przyjmując, że przez 3 lata zrobimy 15.000 km - z całą pewnością przynajmniej raz wymienimy komplet opon. W zależności od tego czy wybierzemy sportowe gumy czy turystyczne - wytrzymają nam różne przebiegi, a i ich cena będzie się różniła. Standardowo przyjmuje się ok 1000zł za komplet.

Przez ten czas prawdopodobnie przyjdzie nam także zmierzyć się z wymianą napędu - zalecana jest wymiana całego zestawu, czyli łańcuch + 2 zębatki. I tutaj również możemy pokusić się o droższy, superwzmacniany i bardziej wytrzymał napęd to motocykli sportowych - lub standardowy przyzwyczajony do mniejszych obciążeń dla maszyn turystycznych. Ceny wahają się od 350 do 800zł + 100zł za założenie i zakucie napędu. 

Nie jest tak źle 

Za utrzymanie motocykla klasy 600ccm o mocy ponad 100 KM wychodzi nam kwota 100zł miesięcznie. A to naprawdę nie jest tak źle. Oczywiście, w zależności od stanu waszego motocykla i waszego stylu jazdy (bardziej lub mniej sportowy) ta kwota będzie się odpowiednio różnić. Niestety to nie koniec wydatków, ponieważ lwią część eksploatacji kosztuje...

Paliwo

Tak, to rzecz o której się nie chce pamiętać a jednak istnieje. Wychodzi na to, że rocznie - koszt paliwa będzie nas kosztował tyle co serwis naszego jednoślada - choć to bardzo indywidualna kwestia. 

Podsumowanie

Sumując nasze wydatki, wychodzi na to, że miesięcznie musimy odkładać na motocyklizm minimum 200zł. Czy to dużo? I tak i nie - jeżeli głównie jeździmy sami i mieszkamy w dużym mieście, wówczas eksploatacja motocykla wyjdzie nas znacznie taniej niż utrzymanie samochodu czy bilety komunikacji miejskiej. A im mniejsza pojemność naszego jednoślada - tym taniej. 

Małe mają lepiej

Pojemność motocykla ma znaczenie - moc kosztuje. Im mniejsza pojemność tym tańsze części. I tak właściciel CB500 zapłaci średnio 25-35% mniej za części niż właściciel CBR600, natomiast posiadacz 125-tki wyśmieje to wszystko i stwierdzi, że jego motocykl jest tańszy w utrzymaniu niż dziewczyna.