Ile kosztuje utrzymanie motocykla?

Motocyklistów można podzielić na dwie grupy, dla jednych jest to pasja, a dla drugich jest to zwykły środek transportu. Niezależnie do której z tych grup należysz, musisz być gotowy ponieść koszty związane z utrzymaniem motocykla. Na pocieszenie – jest całkiem dobrze, ale pod warunkiem, że jednoślad będzie nam służył na co dzień.

Opłaty, ubezpieczenie

Niezależnie od modelu, typu czy też pojemności motocykla co roku trzeba przygotować się na pewnego rodzaju opłaty. Pierwszą z rzeczy jest badanie techniczne, na które trzeba przygotować dokładnie 63zł rocznie i jest to kwota stała - całkiem proste i logiczne. Drugą z rzeczy do opłacenia jest ubezpieczenie i tutaj sprawa jest już bardziej skomplikowana. Na wysokość składki składa się wiele czynników, takich jak staż, pojemność i typ motocykla, a nawet miejsce zamieszkania.

Rzeczy eksploatacyjne

Podstawą jest olej i filtry, które trzeba wymieniać co 365 dni, bądź daną ilość kilometrów. Wyjątkiem są bardziej wysilone jednostki, w przypadku których przebieg liczony jest w motogodzinach. Nie warto odkładać tego na później, ponieważ może to diametralnie zmniejszyć żywotność naszej jednostki napędowej. Sama wymiana nie jest skomplikowanym procesem, ale warto oddać to w ręce mechanika, żeby przy okazji sprawdził stan klocków hamulcowych, poziom płynu hamulcowego, płynu chłodniczego oraz ogólny stan przedniego zawieszenia.

Opony i napęd 

Są to jedne z najdroższych elementów, koniec kropka. Przebiegi dla opon turystycznych oscylują w granicach 15.000km-20.000km, natomiast w przypadku jazdy sportowej diametralnie się to zmienia i wynosi to około 6.000km.

Cena ogumienia zależy od preferowanej przez nas jazdy i typu, ale załóżmy, że na komplet opon trzeba przygotować +/- 1000zł. Dochodzi do tego koszt wymiany i wyważenia, co łącznie dają sporą sumę. W kolejce stoi jeszcze napęd, czyli łańcuch i 2 zębatki, jeśli będziemy dbać o naciąg, systematycznie czyszczenie i smarowanie to napęd wytrzyma przebieg porównywalny do opon turystycznych.

Na rynku jest wiele producentów i rodzajów, ale nie warto szukać oszczędności. Warto dorzucić kilkadziesiąt złotych i kupić wzmacniany, bardziej wytrzymały napęd. Ceny za komplet wahają się od 350zł do 800zł, ale musimy doliczyć około 100zł za założenie i zakucie napędu.

Nie jest tak źle 

Zakładając popularny motocykl o pojemności 600ccm i mocy 100km kwota nie przytłacza, bo wynosi około 100zł miesięcznie, co jest całkiem niską kwotą. Oczywiście, są to tylko spekulacje, a rzeczywisty koszt może ulec zmianie - dużą rolę gra tutaj ogólny stan motocykla i preferowany stylu jazdy. Musimy być przygotowani na jeszcze jeden, bardzo istotny wydatek…

Paliwo

Co prawda dla wielu spalanie jest sprawą drugorzędną, ale trzeba o tym wspomnieć. Prawdopodobnie w ciągu całego roku, koszt paliwa będzie nas kosztował tyle, co opłaty, części eksploatacyjne, opony i napęd, ale jest to bardzo osobista kwestia, wszystko oczywiście zależy od dystansów, które pokonujemy w całym sezonie.

Pojemność, popularność, a utrzymanie

Właściciele większych pojemności są w gorszej pozycji. Wytrzymalszy łańcuch, opony przystosowane do większych prędkości, większe spalanie, Kolokwialnie mówiąc, za moc trzeba zapłacić. Właśnie z tego powodu popularność motocykli 125 osiągnęła wysoki poziom. Są one idealnym środkiem transportu, oferując dostateczne osiągi, a jednocześnie zapewniają mniejsze koszty utrzymania.

Sumując

Według naszych obliczeń średni miesięczny koszt utrzymania motocykla to 200zł. Ciężko stwierdzić czy jest to dużo, czy też mało. Jeśli będzie to nasz jedyny środek transportu po mieście, to jest to całkiem przystępna kwota, zapłacimy mniej niż za bilety komunikacji miejskiej, nie wspominając o poruszanie się samochodem. W przeciwnym wypadku sytuacja nie wygląda już tak kolorowo. Pamiętajmy, że czas jest również istotną walutą, a podróż motocyklem przez miasto jest idealnym lekarstwem na jego brak.