Igor Akrapovič - głośna droga na szczyt króla wydechów

W 2016 roku Akrapovič świętował ćwierćwiecze istnienia firmy. Było głośne „Łutututu!” na melodię "Sto lat" i rocznicowa seria wydechów. Przybliżamy sylwetkę założyciela firmy - Igora Akrapoviča.


Akrapovič to jedna z najbardziej renomowanych firm produkująca układy wydechowe. Firma zatrudnia 890 ludzi w dwóch fabrykach w Słowenii. Sprzedaż prowadzona jest w 80 krajach. Zysk osiągnięty w zeszłym roku wyniósł 92 mln euro. Droga na szczyty rozpoczęła się 25 lat temu...

Zanim stało się głośno...

W 1991 roku 32-letni Słoweniec - Igor Akrapovič założy małą firmę. Zajął się tuningiem i produkcją wydechów do motocykli dla swoich kumpli. Początki były ciężkie. Sytuacja w Jugosławii zmuszała go czasem do szmuglowania nawet niewielkiej ilości stali przez granicę z Włochami.

Igor zakochał się w motocyklach w wieku 15 lat, kiedy przejechał się na Kawasaki 500 Mach III. Motocyklizm go pochłonął i zaczął brać udział w wyścigach. Kariera zawodnika trwała 10 lat. W tym czasie wziął udział min. w wyścigu GP w Misano z dziką kartą. Wszystko przerwał wypadek z końca lat '80. Obrażenia: złamane żebra, ramię, obojczyk i poważna kontuzja kolana.

Głęboki wdech i wydech

Na początku lat '90 produkcją wydechów na skalę globalną zajmowały się w zasadzie dwie firmy: Yoshimura i Termignoni. Wiele ich wydechów produkowanych było z żelaza a nie ze stali nierdzewnej. Akrapovič postawił na jakość.

Tak ewoluowało logo Akrapovič

Dzięki hamowni sprowadzonej z USA mógł projektować i montować swoje wydechy z dostrojeniem do charakterystyki silnika. Wydechy były lżejsze i mocniejsze od konkurencji. Po 1997 firma jako pierwsza zaczęła produkować wydechy tytanowe. W 2009 Akrapovič otwiera własną odlewnię tytanu - żaden inny producent na świecie dotychczas sobie na to nie pozwolił.

Wielokrotne operacja kolana zmusiły Akrapoviča do rezygnacji z motocykli na wiele lat. Obecnie ma tylko jeden motocykl - Ducati Diavel.

Dużym impulsem dla firmy były zwycięstwa na torach wyścigowych. Marka ze skorpionem w logo stawała się coraz bardziej znana. Sukcesy w WSBK utorowały Akrapovičowi drogę do MotoGP, gdy seria przerzuciła się na silniki 4T (2002). Swoją dominację wydechy udowodnił w 2012 gdy zwycięzcy MotoGP, Moto2 i Moto3 korzystali z układów wydechowych Akrapoviča. Dziś czołówka MotoGP i WSBK jeździ z logiem Akrapa na wydechu.


Wydechy Akrapovica w naszych exhaustach:

Sztuka i dźwięk

Jak wygląda projektowanie wydechów obecnie? Przy każdym projekcie pracuje 130 osób. Koszt wynalezienia jednego wydechu do konkretnego modelu motocykla wynosi 50 000 - 100 000 euro. Jak zauważa sam Akrapovič:


Wyprodukowanie lekkiego, dobrze brzmiącego i pięknego wydechu to nie sztuka. Sztuką jest zaprojektowanie takiego wydechu, który dodatkowo będzie spełniał wszystkie normy

A jeśli zastanawialiście się, jak to możliwe że wydechy Akrapa brzmią tak dobrze, to mała podpowiedź. Jednym z hobby Akrapoviča są głośniki i sprzęt audio. W wolnym czasie bawi się w przerabiani systemów audio i zmienianie poszczególnych części: kondensatorów, oporników itp.

Życzymy sto lat!