Te MOTOCYKLE zdominują rok 2023? 10 NOWOŚCI!

Przywitaliśmy rok 2023. Najważniejsze motocyklowe premiery miały miejsce jakiś czas temu, ale nie spieszyliśmy się. Wybraliśmy najbardziej interesujące naszym zdaniem modele motocykli, które zadebiutują w roku 2023!

Po raz kolejny premiery zostały zdominowane przez modele turystyczne, ale my postaraliśmy się żeby nie opanowały naszej listy w całości.

1 MBP C1002V

Zaczynamy modelem uznawanym przez wielu producentów za gatunek wymierający. C1002V to cruser z litrowym silnikiem V2, produkowany przez Chińską firmę MBP. Większość jej zapewne nie kojarzy, ale wszystko się zmienia, kiedy pada nazwa KEEWAY. Jest to submarka producenta znanego głównie z motocykli o pojemności 125ccm. 

 

 

  • Silnik: 4-suwowy, 2-cylindrowy, w układzie V, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 997 cm3
  • Moc maksymalna: 95 KM przy 7 600 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 102 Nm przy 6 500 obr/min
  • Skrzynia biegów: sześć przełożeń
  • Masa na sucho: 262 kg
  • Pojemność zbiornika paliwa: 22l
  • Prędkość maksymalna: 198 km/h

Co ciekawe, na tym samym silniku marka stworzyła model turystyczny T1002V. Patrzą na wygląd, silnik i parametry może być mocna konkurencja dla Suzuki V-Strom 1050.


 

2 SUZUKI GSX-8S

Zostajemy przy producencie z Hamamatsu i jego nowym "golasie" GSX-8S klasy średniej. Fani liczyli na aktualizację SV-ki, a Suzuki zaskoczyło wszystkich kompletnie nowym dwucylindrowym, rzędowym silnikiem.  Nowy GSX stylistycznie nawiązuje do większego brata GSX-1000S i z pewnością stanie się konkurencją dla MT-07.

  • Silnik: rzędowy 4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 776 cm3
  • Maksymalna moc: 83 KM/61 kW przy 8500 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 78 Nm przy 6800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa motocykla gotowego do jazdy: 202 kg

Suzuki podobnie jak inni producenci uległo trendowi i na jednej platformie tworzy kilka modeli. Po za nowym nakedem wprowadza również nowego średniego turystyka V-Strom 800DE.


 

3 BRIXTON STORR 500 (CONCEPT)

Nazwa tego producenta może być myląca. Brzmi dość "brytyjsko", ale jej właścicielem jest austriacka grupa KSR. Firma znana jest z klasycznych motocykli o pojemności 125cm3 i 250cm3, a tym razem zaprezentowała koncept turystyczny. Na pierwszy rzut oka Storr 500 przypomina mniejszą wersje Nordena 901 od Husqvarny. Przy budowie konceptu wykorzystano wiele części z produkcyjnego modelu Crossfire 500, więc jest spora szansa że Storr pojawi się w sprzedaży.

  • Silnik: rzędowy 4-suwowy, 2-cylindrowy
  • Pojemność skokowa: 486 cm3
  • Maksymalna moc: 48 KM


 

4 BMW M 1000 R

BMW zaprezentowało nowe S1000RR, nowe M1000RR, ale wisienką na torcie jest 210 konna odmiana flagowego nakeda M1000R. Tym sposobem firma z Monachium i ich nowość dołącza do grona producentów z nakedem 200+. Nowa M-ka to nie tylko silnik żywcem wyrwany z RR ale również lepsze zawieszenie, mocniejsze hamulce, większy pakiet elektroniki oraz "skrzydełka" wytwarzające aerodynamiczną siłę docisku.

  • Silnik: 4-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 210 KM (154 kW) przy 13 750 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 113 Nm przy 11000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa motocykla gotowego do jazdy: 199 kg


 

5 VOGE DS 900 VALICO

VOGE coraz mocniej rozpycha się na rynku. W sezonie 2023 chce uderzyć w motocykle o większej pojemności. Pierwszy będzie model klasy ADV - VOGE DS 900 Valico.  Można dopatrywać się w nim podobieństw do popularnego motocykla Bawarczyków - BMW F850GS. Właścicielem chińskiej marki jest koncern Leoncin, który blisko współpracuje z niemiecką firmą, produkując dla nich podzespoły. Między innymi silnik do wyżej wymienionego modelu, więc nie można się dziwić że to właśnie ta jednostka, tylko nieco zmodyfikowana znajduje się w DS 900.

  • Silnik: 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 895 cm3
  • Maksymalna moc: 96,5 KM przy 8250 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 91 Nm przy 6250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa na sucho: waga 220 kg 


 

6 DUCATI DIAVEL V4

Nowy Diavel to przede wszystkim silnik V4 Granturismo, który znajdziemy również w Multistradzie V4. Pojemność 1158 cm3, 168 koni i mniej niż 3 sekundy do setki. To mówi samo za siebie. Włosi chwalą się również niską waga jak na crusera, która wynosi 236 kg z płynami. Mimo że stylistyka mocno nawiązuje do poprzedników to widać że to nowy motocykl.

  • Silnik: 4-cylindrowy, 4-suwowy, w układzie V, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 1156 cm3
  • Maksymalna moc: 168 KM przy 10 750 obr/mi
  • Maksymalny moment obrotowy: 125 Nm przy 7500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa motocykla gotowego do jazdy: 236kg

 

7 ROYAL ENFIELD SUPER METEOR 650

Zostajemy przy temacie cruserów i czas na nowość z Indii, Royal Enfield Super Meteor 650. Może nie jest to model który zawojuje Europę, ale z pewnością ze względu na brak podobnych modeli, znajdzie rzeszę odbiorców. To co jest piękne w motocyklach tego producenta, to że są jak Dacia, niczego nie udają one takie po prostu są. Silnik to ta sama jednostka która możemy znaleźć w Continentalu GT, którym mieliśmy okazję jeździć. Meteor 650 będzie dostępny w dwóch wersjach. Standardowej oraz wyposażanej w "akcesoria turystyczne".

  • Silnik: 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, chłodzony powietrzem i olejem
  • Pojemność skokowa: 648 cm3
  • Maksymalna moc: 47 KM przy 7250 obr/mi
  • Maksymalny moment obrotowy: 52,3 Nm przy 5650 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa motocykla gotowego do jazdy: 241kg


 

8 YAMAHA YZF-R125

Nowy mały ścigacz od niebieskich to duże nawiązanie do starszych braci R7 oraz R1 pod względem wyglądu. R125 nabrało jeszcze więcej sportowego charakteru i poprawiła się aerodynamika. Motocykl dostał również spory pakiet elektroniki.

 


 

 

  • Silnik: 1-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 125 cm3
  • Maksymalna moc: 15 KM przy 10 000 obr/mi
  • Maksymalny moment obrotowy: 11,5 Nm przy 8000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa motocykla gotowego do jazdy: 144kg

 

9 BIMOTA BX450

Jest to pierwszy model enduro w historii Włoskiego producenta. Nie jest również tajemnicą to że BX450 jest zmodernizowaną wersją modelu Kawasaki KX450. Wynika to z tego że Bimota związała się kilka lat temu z zielonymi. Trój kolorowi 


 

  • Silnik: 1-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 449 cm3
  • Skrzynia biegów: 5-stopniowa
  • Masa na sucho: waga: 110kg


 

10 HONDA XL750 TRANSALP

Ostatnie miejsce na naszej liście to jedna z dłużej wyczekiwanych premier. Honda już kilka lat zapowiadała wprowadzenie do oferty mniejszego ADV. Mówiono o małej Afryce, wskrzeszeniu Dominatora oraz kontynuacji modelu Transalp. Wygrał ten ostatni i to nie tylko pod względem nazwy, ale również wyglądu w którym można dopatrywać się modeli XL650 oraz XL700. 

  • Silnik: 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, chłodzony cieczą
  • Pojemność skokowa: 755 cm3
  • Maksymalna moc: 95 KM przy 9500 obr/mi
  • Maksymalny moment obrotowy: 75 Nm przy 7250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  • Masa motocykla gotowego do jazdy: 208kg

Producenci motocykli patrzą w przyszłość z ostrożnym optymizmem. Po okresie globalnego zastoju doczekaliśmy się kilku ważnych premier, kilku świeżych marek i paru odważnych projektów. Można krytykować sposób, w jaki producenci podążają utartymi szlakami oferując np. motocykle dual i Adventure z 2-cylindrowymi silnikami o pojemności skokowej 600-1000 ccm. Mimo to debiut nowego Transalpa jest jedną z najważniejszych premier sezonu, nowy GSX-8S mógłby zdetronizować Yamahę MT-07, a Honda CB 750 Hornet na pewno znajdzie tysiące nabywców. Zadebiutowały motocykle skierowane do wszystkich - przystępne, uniwersalne, łatwe. Bez udziwnień. Bez czynienia z motocykli "pasji" dla wyczynowców, lanserów, czy pozerów. Za to cenimy tegoroczne premiery Hondy i Suzuki

Ale jest też drugi wniosek - znajduje on odzwierciedlenie w wybranych przez nas propozycjach. Chińskie motocykle są w ofensywie. Nowi gracze na rynku coraz skuteczniej docierają do grona odbiorców zainteresowanych przyzwoitą jakością za niewygórowaną cenę. Chińczycy bez oporu implementują w swoich motocyklach rozwiązania technologiczne skopiowane od wiodących marek motocyklowych. Ale mają też fantazję żeby zrobić np. modernistycznego cruisera z litrowym silnikiem V2, albo elektryka ze skrzynią biegów. Śledząc sytuację można zaryzykować tezę, że w przeciągu najbliższych lat nastąpi małe "przebiegunowanie" w świecie azjatyckich marek motocyklowych.