Junak M12 125 Vintage (2017)

Opinie o Junak M12 125 Vintage

Opinia: 3.6/5

Liczba głosów: 1

Silnik: 3.0
Hamulce: 3.0
Bezawaryjność: 3.0
Frajda z jazdy: 4.0
Przyciąganie wzroku: 5.0
Ocena: 4/5 | Autor: Prek
ładnie wygląda, przyjemnie się nim jeździ i mało pali. Szkoda, że nie robią takich z silnikiem V2.
Skomentuj | Przydatna (0) | Nieprzydatna (0)
rozwiń

Spalanie: 2.90

Dodaj
Ilość raportów: 1

Spalanie Junak M12 125 Vintage

Minimalne: 2.50

Średnie: 2.90

Maksymalne: 3.29

Junak M12 Vintage

M12 Vintage - to w zasadzie taki sam motocykl jakim jeździłem 2 lata temu. Zmiany są kosmetyczne, a jednak wyraźnie wpłynęły na charakter motocykla.

Czarny mat 


Przede wszystkim malowanie - czarny mat i to nie tylko na zbiorniku, teraz cały motocykl jest czarny. Zniknął więc tandetny chrom. Do tego czarna, prosta kierownica. I to bardzo mocno zmieniło motocykl. M12 wygląda teraz lepiej, zmieniła się też nasza pozycja na nim - teraz jesteśmy bardziej pochyleni do przodu. Nasz tyłek usadowi się na przyjemnie obszytej kanapie. Nie jest ona ogromna, ale elegancko zrobiona. Na deser felgi, które dostały szprychy. Ten motocykl jest po prostu dużo bardziej dopracowany wizualnie.


Stylówa pełną gębą 

Za każdym razem gdy zostawimy go na mieście - ktoś go sobie obejrzy. Z odległości kilku metrów, może nam przypominać znacznie większą, amerykańską maszynę. O czym myślimy? Oczywiście mówimy tutaj o wzorowaniu się na H-D Iron 833. To nie przypadek, nawet boczne plastiki koło silnika mają przypominać nam te, które ma harley. Tyle, że tam jest filtr powietrza, a tutaj stylowa pokazówka. Jednak nie można odmówić Junakowi, że całość prezentuje się dobrze.


Jedyne co przeszkadza w wyglądzie tej maszyny to tablica rejestracyjna zamontowana na pałąku za kanapą - to na pewno da się lepiej rozwiązać. 

Cichy warkot


Tak naprawdę, każdy kto nie jest z motocyklami na bieżąco - uwierzy, że to większa maszyna dopóki jej nie odpalimy. I tutaj dochodzimy do największego minusu M12 Vintage. Z delikatnym "pyrknięciem" przebudza się jednocylindrowa jednostka, która jest po prostu strasznie cicha. Ten silnik na tym konkretnym układzie wydechowym nie zapewnia nam takich doznań akustycznych jakich spodziewalibyśmy się po wyglądzie maszyny. W zasadzie nie dostarcza nam żadnych doznań akustycznych. 

Poprzednik także był ciuchutki, więc tutaj nie mogło być lepiej, skoro spełnia on już nowe normy euro4. I tutaj dochodzimy do drugiej bardzo ważnej zmiany względem poprzednika, zmiany technologicznej.

Wtrysk paliwa, CBS


Teraz mamy do czynienia z bezobsługowym wtryskiem paliwa zamiast kapryśnego gaźnika. Jeżeli narzekaliście wcześniej, że Junak nie robił sobie nic z odpalonego ssania i lubił zgasnąć na zimnym silniku - tutaj tego nie ma. Odpalasz starter i wiesz, że pojedziesz. Do tego reakcja na gaz stała się wyraźniejsza, szczególnie na pierwszym biegu.

Nie jest to jednak zasługa mocy, a lepszej pracy wtrysku paliwa. Moc pozostała na podobnym poziomie - do naszej dyspozycji jest nieco ponad 10 KM.

Poza wtryskiem na pokładzie nowego M12 pojawił się także system CBS oraz twardsze przednie zawieszenie. Szczególnie ten drugi element mnie ucieszył, ponieważ to w połączeniu z prostą kierownicą poprawiło prowadzenie się maszyny. Teraz nawet przy v-maxie zawieszenie nie ma takich tendencji do falowania jak wcześniej, a jazda po ciasnych łukach jest przyjemniejsza.


CBS jest tutaj bardzo prosty, i działa w ten sposób, że hamując tyłem dołącza się także przedni hamulec. Jednak trzeba uważać, bo tak jak na prostej, suchej nawierzchni siła hamowania się poprawiła - tak na piasku, lub podczas deszczu może solidnie zaskoczyć, kiedy nagle do akcji zdecydowanie wkroczy przedni hebel, a nasza opona odmówi przyczepności.

Trasa czy miasto?


Ile może ten motocykl zaoferować nam w trasie? Sprawdziłem to drugiego dnia testów, robiąc ponad 100 kilometrów na strzał. W pewnym momencie jechałem obok gęstego lasu i wtedy zobaczyłem go. Piękny, ciemny i smukły jastrząb - wyleciał spomiędzy drzew. Spojrzał się na junaka i wtedy nasz wzrok się spotkał, on wydał z siebie dźwięk łowcy a ja wiedziałem, że nie mogę go zawieźć. Poklepałem M12 po baku, nadając mu przydomek jastrząb i odkręciłem manetkę z gazem. Jastrząb zniknął po drugiej stronie lasu, a ja prułem po kolejnym zakręcie. Miałem na sobie kask otwarty, a wiatr ciął moją twarz, nim się zorientowałem byłem grubo na czerwonym polu. Junak M12 Jastrząb rozpędził się do 118? Fakt, było z górki i z wiatrem w plecy. 

Realna prędkość przelotowa, która nie męczy ani nas, ani motocykla to 90-95 km/h. Wystarczające aby cieszyć się niewielkim spalaniem i nie dać się wyprzedzić przez ciężarówki. 


Junak reklamuje ten model jak motocykl idealny do dalszych wypraw. Ja uważam odwrotnie. Dla mnie to typowy motocykl miejski. W mieście M12 Vintage czuje się dobrze, daje się łatwo prowadzić, a mocy wystarczy do dynamicznego przemieszczania się. Jeszcze tylko zmienić ten układ wydechowy i mamy ciekawy, niedrogi w eksploatacji motocykl.

Cena (lipiec 2017): 8299zł. 

Kaski w sklepie Motobanda Kurtki w sklepie Motobanda
Romet RCR 125 (2016) vs Junak M12 125 Vintage (2017)

Romet RCR 125 (2016)Junak M12 125 Vintage (2017)

Romet R 125CVT (2015 - 2016) vs Junak M12 125 Vintage (2017)

Romet R 125CVT (2015 - 2016)Junak M12 125 Vintage (2017)

Suzuki DR  125 (1982 - 2001) vs Junak M12 125 Vintage (2017)

Suzuki DR 125 (1982 - 2001)Junak M12 125 Vintage (2017)

BMW C1 125 (2001 - 2003) vs Junak M12 125 Vintage (2017)

BMW C1 125 (2001 - 2003)Junak M12 125 Vintage (2017)

Dane techniczne Junak M12 125 Vintage

Osiągi

Moc max.
10.8 KM
V-max
110.0 km/h
Pojemność zbiornika paliwa
13.5 L

Silnik

Typ
CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
Pojemność skokowa
124.0 ccm
Układ zasilania
wtrysk paliwa

Układ napędowy

Skrzynia biegów
manualna
Ilość przełożeń
5
Przeniesienie napędu
łańcuch

Podwozie

Wymiary (długość, szerokość, wysokość)
2100 x 875 x 1165 mm
Rozstaw osi
1435 mm
Masa pojazdu w stanie suchym
128.0 kg
Masa pojazdu zalanego płynami
142.0 kg

Zawieszenie

Przód
Teleskopowe

Hamulce

Przód
1 tarcza, dwutłoczkowy zacisk. CBS
Tył
Bęben
Abs
nie

Eksploatacja Junak M12 125 Vintage

Opony

Opona przód
18 cali
Opona tył
15 cali

Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów!

Zero spamu!