Motocross Nauka: Pozycja w zakręcie, na prostej i przy hamowaniu

W poprzednim odcinku, skupiliśmy się na tym - jak powinna wyglądać podstawowa pozycja na crossie. Dzisiaj pójdziemy krok dalej, czyli co się zmienia podczas przyspieszania, hamowania oraz pokonywania zakrętów. 

Przyspieszanie 

Nasze ciało podczas przyspieszania będzie zmieniało swoją pozycję na motocyklu - kiedy pokonujemy długą prostą na dziurach, odchylamy swoje ciało do tyłu - aby złapać więcej trakcji tylnej opony. Jednocześnie na dziurach to własnie tył robi największą robotę, a przednie koło tylko prześlizguje się ledwo dotykając powierzchni. 

Podczas przyspieszania, niezwykłe ważny jest balans ciałem - ponieważ na każde mocniejsze otworzenie przepustnicy, motocykl będzie miał zakusy aby pozbyć się swojego kierowcy, więc my musimy zareagować odwrotnie do jego zapędów. 

Dlatego podczas wychodzenia z zakrętów na niskim biegu (wtedy motocykl ma dużą moc) jesteśmy pochyleni do przodu. 

Hamowanie 

Pozycja do hamowania: nasz tułów lekko odchyla się do tyłu, rozstawiamy szeroko łokcie - co da nam dodatkową siłą zaparcia podczas hamowania przodem. Kolana odgrywają ważną rolę, ponieważ obejmując nimi motocykl - pomagamy sobie go utrzymać w prostej linii jazdy. Taka pozycja zapobiega przeleceniu przez kierownicę. 

Zakręt 

Pozycję do zakrętu zaczynamy w momencie, kiedy kończymy hamowanie - własnie wtedy zaczynamy siad do zakrętu. W tym celu podnosimy nogę (zależne od zakrętu w jaki wchodzimy, prawa lub lewa), wraz z nogą przesuwamy cały swoje ciało do przodu i siadamy. Siad do zakrętu wykonujemy po hamowania wykorzystując jego impet, siadając pod sam korek. 

Siedząc z przodu motocykla, uniemożliwiamy mu zrzucenie nas z niego podczas otwarcia przepustnicy w zakręcie. 

Zobacz także:  jak powinna wyglądać podstawowa pozycja na crossie

Więcej o: Igor Zienkiewicz




Zobacz także