Motocross nauka jazdy: Pozycja na motocyklu

Każdą naukę powinniśmy zaczynać od podstaw, a jedną z najważniejszych rzeczy w motocrossie jest pozycja na motocyklu. To jest jest taka prosta sprawa jak jazda motocyklem szosowym, w tym sporcie cały czas coś się dzieje, a nasze ciało musi dobrze współpracować z motocyklem. W tym artykule skupimy się na samym początku - czyli jak dosiadać swój motocykl. 

1. Patrz szeroko 

Większość początkujących fanów offroadu skupia całą swoją uwagę na tym, aby nie spaść z motocykla i pokonać kolejną nierówność. W efekcie, zamiast patrzeć daleko przed siebie, skupiają swój wzrok na tym, co dzieje się bezpośrednio przed błotnikiem. To błąd, powinnyśmy mieć szerokie pole widzenia, aby móc odpowiednio wcześniej reagować na to co dzieje się przed nami. 

2. Ręce wąsko na kierownicy 

Kierownice musimy trzymać pewnie, choć nie sztywno. Wąskie trzymanie kierownicy (do wewnątrz) zapewni nam lepszą kontrolę nad motocyklem i zminimalizuje możliwość wyrwania się kierownicy podczas pokonywania dziur. Pamiętaj, aby nie zakleszczać się totalnie na kierownicy, luz jest potrzebny. 

Większość zawodników trzyma po jednym palcu na hamulcu i sprzęgle - to przyspiesza szybkie reagowanie na nieoczekiwane wydarzenia na torze. 

3. Ułożenie tułowia

Większość czasu zawodnik jedzie na stojąco, a jego sylwetka znajduje się na środku motocykla. Kolana nie mogą być wyprostowane i usztywnione, powinny być lekko ugięte i cały czas pracować. To nasz własny amortyzator, który pracuje na każdej nierówności. Jeżeli chcesz szybko pokonywać dziury, musisz jechać na stojąco. Kanapa jest potrzebna głównie na zakrętach. 

Podczas jazdy na prostych odcinkach motocykl trzymamy kolanami - w nich tkwi większa siła niż w rękach i pozwoli nam się utrzymać na motocyklu na naprawdę sporych dziurach. 

4. Łokcie - trzymamy byka za rogi

Łokcie powinniśmy trzymać szeroko - takie ich ułożenie pozwala nam na wykorzystanie większej siły. Dzięki temu mamy pewniejszy chwyt kierownicy, co pomaga przy kierowaniu oraz hamowaniu. 

5. Biodra

To właśnie z nich wychodzi spora siła, jeżeli trzymamy nasz motocykl kolanami i nogami (o tym za chwilę), to wykorzystujemy także siłę bioder (i kierownicę) to zmiany toru jazdy (skręcanie). 

6. Stopy na podnóżkach 

To bardzo istotny element. Stopy powinniśmy mieć skierowane do środka, dodatkowo trzymając motocykl. Jeżdżąc na kaczkę (stopy rozchylone na zewnątrz), łatwo o sytuację gdy stopa ucieknie nam z podnóżka przy pokonywaniu dziury. Istnieje także większa szansa, że uderzymy w coś palcami. 

W trakcie jazdy po piachu, większość zawodników preferuje jazdę na palcach, czyli cofnięcie stopy. Jadąc w taki sposób podczas pokonywania głębokich dziur, gdy motocykl mocno siada, nie zahaczymy o nic palcami (które są wrażliwe, nawet w odpowiednich butach), a uderzenie piętą przeważnie nie wpływa na dalszą jazdę. 

Więcej o Igor Zienkiewicz 



Zobacz także