Jak kupić pierwszy kask?

Na rynku mamy w tej chwili ogromny wybór kasków motocyklowychi nie chodzi tylko o marki - a styl budowania. Czasem ciężko się w tym wszystkim połapać, szczególnie kiedy wchodzisz do sklepu pierwszy raz. Sprawdźmy więc jak to wygląda i z czym to się je! 

Określ się! 

Masz już motocykl? To dobrze, łatwiej będzie Ci się określić - jaki styl jazdy preferujesz i do czego twój kask będzie służył. Z kaskami jak z życiem, mamy określone typy skorup, odpowiednią budowę i każda ma swoje przeznaczenie, z którymi wiążą się plusy i minusy. Musisz zdawać sobie sprawę, czy wolisz szybą jazdę, czy totalnie spokojną turystykę. A może coś po środku? Sam kiedyś chciałem kupić kask szczękowy na motocykl sportowy, myślałem, że to dobry pomysł - dzisiaj cieszę się, że nigdy tego nie zrobiłem. 

Dlaczego wybór kasku jest taki ważny? 

Bo to jedyna rzecz, która chroni twój mózg, szczękę, oczy... Bez tych rzeczy raczej ciężko się obyć, a żadna proteza ich nie zastąpi. Kask to najważniejszy element ubioru motocyklistów i wydane na niego pieniądze to najlepsza inwestycja w życiu. Pamiętaj, kask zawsze powinien być lepszy niż twój motocykl - serio. Bo co dla Ciebie jest ważniejsze, błyszczący lakier na plastikach, czy Twoja własna głowa? 

Typy

Kaski Otwarte


To bardzo popularna klasa kasków wśród osób kochających ciężkie, chromowane maszyny. Kiedyś nazywane orzeszkami, chronią głównie tył naszej głowy i czoło. Czasem są wyposażone w szybę lub blendę (albo to i to). Zapewniają ogromne doznania akustyczne i wizualne (muchy w zębach). Niestety są też w dalszej podróży męczące (hałas) i niosą ze sobą małą dozę bezpieczeństwa (cała twarz jest narażona). 

Aby kask otwarty posiadał certyfikat drogowy, musi zakrywać uszy! Jest masa "zlotówek", które nie mają homologacji i nie spełniają żadnej roli poza wyglądem...

Kaski modularne 


To tak naprawdę kaski dla osób niezdecydowanych. Kask modularny posiada wyjmowaną szczękę - możemy więc w prosty i szybki sposób przejść z pełnego kasku integralnego (zamkniętego) do kasku w pełni otwartego. Szczękę wyjmujemy i chowamy. Do dobry patent dla osób które lubią kaski otwarte, ale gdy przyjdzie trochę mniej sprzyjająca aura, lub będą chcieli wyjechać poza miasto - mają możliwość odgrodzić się od świata, montując szczękę z powrotem. 

Kaski szczękowe


To kolejne rozwinięcie kasków hybrydowych. Nadal mamy kask zamknięty, jednak szczęka jest na specjalnych zawiasach, co pozwala nam szybko ją podnieść. Nie musimy się martwić, że ją zgubimy — jest to proste i wygodne. Otwarcie szczęki pozwala nam na szybkie i wygodne załatwienie swoich spraw bez potrzeby zdejmowania kasku (szczególnie przydatne w mieście). 

Trzeba jednak pamiętać, że w takich kaskach nie powinno się jeździć motocyklem z otwartą szczęką. Dlaczego? Ponieważ otwarta szczęką robi nam żagiel, który będzie ściągał nam kask do tyłu. A przy ewentualnym wypadku, otwarta szczęka może zadziałać jak kotwica, zahaczyć o jakiś wystający element i niebezpiecznie wygiąć nam szyję. Istnieje bardzo wąska grupa kasków szczękowych, które posiadają certyfikat na kaski otwarte i zamknięte (szczęką chowa się z tyłu kasku, co nie powoduje żadnego dodatkowego zagrożenia). 

Kaski integralne


To moja ulubiona grupa kasków. Dlaczego? Bo jest najbezpieczniejsza. Najbardziej komfortowa podczas podróży, najbardziej odporna na złą pogodę. I wbrew pozorom, nadaje się do wielu rzeczy. Ale także tutaj mamy kilka podgrup:

Kaski sportowe

Najbardziej wypasione garnki pod względem skorupy, wentylacji i aerodynamiki. Te kaski muszę skutecznie chłodzić nas podczas szybkiej jazdy po torze, nie mają prawa drżeć przy pokonywaniu bardzo szybkich łuków, a w razie gleby mają znieść bardzo dużo. To oczywiście wpływa na cenę. Kaski sportowe można kupić już od 700zł, ale te prawdziwie sportowe to wydatek już bliżej 2000zł. Czy warto? Absolutnie tak, różnica jest powalająca. 

Kaski sportowo-turystyczne 

To chyba najbardziej uniwersalne kaski. Nadal mamy zachowany fajny wygląd kasku, ale wentylacja została tutaj mniej rozbudowana — przez co w kasku jest znacznie ciszej. Do tego pojawiają się takie udogodnienia jak blenda (wysuwana szyba przeciwsłoneczna), miejsce na intercom czy ułatwienia dla osób noszące okulary. 

Kaski na nakedy

To najnowszy trend kasków. W zasadzie jest ich na rynku jeszcze niewiele. Wywodzą się z kasków sportowych, są jednak przeprojektowane pod względem wentylacji i aerodynamiki w ten sposób - aby sprostały podczas szybkiej jazdy motocyklem bez owiewek. 

Kaski Offroadowe


Wysunięta szczęką z ogromną ilością otworów wentylacyjnych (a często specjalnym wejściem na ssak z wodą), daszek chroniący przed błotem i kamieniami oraz google. Do tego doliczyć trzeba wytrzymałą skorupę i sportowe zapięcie DD - tak właśnie wygląda prawdziwy kask w teren. Do tego jeszcze krzykliwa grafika - to chyba najbardziej odbajerowana grupa kasków. 

Z czego to jest zbudowane

To drugi najważniejszy krok w wyborze kasku (po ustaleniu typu). Musimy wiedzieć z czego on jest zbudowany, co wpływa na to w jaki sposób będzie chronił naszą głowę i ile ostatecznie będzie kosztował. Materiałów, których używa się do budowy kasków jest kilka, ale my wyróżnimy 3 najpopularniejsze:

Termoplast/abs (żywica termoplastyczna) 

To pierwszy stopień — jest to najpopularniejsza skorupa, stosowana w najniższym i średnim pułapie cenowym. Jest to bardzo miękka skorupa, w miarę lekka — ale też najsłabsza. Co ciekawe, nawet w kaskach z termoplastu występują ogromne różnice w jakości — kaski za 200zł są kompletnie inaczej zbudowane niż te za 600zł. Różni się ilość i jakość naszej skorupy, wyściółki oraz działanie wentylacji. 

Poliwęglan/policarbon

II stopień wtajemniczenia. Kaski ze średniej półki cenowej — charakteryzują się znacznie lepszą wytrzymałością niż termoplast. Ten materiał bardzo często jest stosowany na budowy kasków turystycznych, zapewniając im już całkiem znośny poziom bezpieczeństwa.

Włókno szklane (fiber glass) 

Najwyższy poziom bezpieczeństwa. Lekki i bardzo wytrzymały materiał. Tutaj także możemy spotkać ogromne różnice w cenie i wykonaniu. Jest to zależne od ilości powłok, które ma skorupa (najtańsze mają 1 warstwę włókna szklanego, a te najdroższe nawet 5), wydajności wentylacji, epsu i wyściółki. Niemniej — kaski z włókna szklanego spełniają wysokie normy bezpieczeństwa i to właśnie do tego poziomu każdy z nas powinien dążyć. 

Rozmiar i dodatki

Gdy już wybierzemy odpowiedni kask i skorupę — czas na resztę. Kask może posiadać jedno z trzech zapięć: micro lock (wychodzi z użytku), micro lock z regulacją i DD. Ten ostatni znajdziemy głównie w kaskach sportowych. Jest on najprostszy, a jednocześnie najbardziej wytrzymały. Nie ma co się go bać - nauka jest banalnie prosta i wystarczy 15 min na opanowanie tej sztuki. 

Rozmiar - kask musimy dopasować do swojej głowy. Zdarza się tak, że czasem któraś marka zwyczajnie nie pasuje do naszej głowy - pomimo dobrze dobrego rozmiaru. Każde kupowanie kasku powinno wiązać się z jego mierzeniem. Kask musi ściśle przylegać do głowy, powinien na niej bardzo ciasno siedzieć, ściskać nasze policzki - ale jednocześnie nie powinien uciskać naszych skroni. 

W kaskach możemy znaleźć także takie udogodnienia jak blenda przeciwsłoneczna (ciemna szyba wysuwana wewnątrz kasku), miejsce na intercom (łączność bezprzewodowa), wyściółki z materiału odprowadzającego wilgoć czy specjalnymi kanałami dla okularów. Nie bez znaczenia pozostaje także aerodynamika oraz wentylacja. 

Waga kasku? Dużo osób o to pyta, jednak akurat to nie jest tak ważne. Dlaczego? Ponieważ wiele topowych kasków, tych naprawdę drogich jest... ciężkich. Kilka warstw włókna szklanego także musi ważyć. Jednak odpowiednie wyważenie w połączeniu z dobrą aerodynamiką sprawią, że nawet kaski ważące 1700 gram nie będą obciążeniem dla naszego karku. 

Pamiętaj, aby sprawdzić - czy kask posiada certyfikat!



Zobacz także