Buty Motocyklowe - co znajdziemy na rynku? Poradnik.

Właśnie nabyłeś motocykl i zastanawiasz się jakie do niego dobrać buty? Świetnie trafiłeś, zobacz nasz poradnik - jakie są rodzaje butów motocyklowych!

Obecnie branża odzieży motocyklowej prężnie się rozwija. Motocykliści mają do dyspozycji coraz większą gamę produktów. Praktycznie każdą część garderoby możemy dopasować pod nasz indywidualny styl nie tylko wyglądu, ale przede wszystkim jazdy. Jeździsz sportem? Nie ma problemu - możesz wybierać w odzieży z delikatnym nacechowaniem sportowym do czysto bezkompromisowych produktów nastawionych na maksymalizacje osiągów. Ostatnio na rynku pojawiają się nawet linia produktów pasująca do streetfighterów.  Słowem jest w czym wybierać. 

Buty niskie - miejski ninja

Niskie buty zdobywają coraz większą popularność - są komfortowe, szybko się je zakłada i zdejmuje, dobrze współgrają z jeansami i, przede wszystkim, nie wyglądają jak kalosze. Sporo plusów, prawda? Dodajmy do tego jeszcze całkiem atrakcyjną cenę i już wiemy dlaczego wiele osób decyduje się właśnie na nie. Zauważyli to także producenci i co roku na sklepowych półkach pojawia się coraz większy wybór właśnie tego rodzaju obuwia motocyklowego. 

Nie ma jednak róży bez kolców, w odzieży motocyklowej (szczególnie w przypadku butów) obowiązuje jedna ważna zasada: albo komfort, albo bezpieczeństwo. Coś kosztem czegoś. Niskie buty, choć bywają wyposażone nawet w ślizgacze - absolutnie nie nadają się na tor, chyba że wpadniemy w roli widza. Zapewniana przez nie ochrona ogranicza się do czuwania nad bezpieczeństwem palców i kostki. Niektórzy producenci oferują ciut wyższe "trampki" i dorzucają nam także podstawową ochronę kostki. Taki zestaw już nadaję się na jazdę po mieście. Niskie buty w razie ślizgu zapobiegną zmiażdżeniu stopy, być może kostki - nadal jednak istnieje możliwość skręcenia nogi. Pamiętajmy, żeby dokładnie sprawdzić jakość ochrony kostki, palców, pięty i innych elementów. Zdarza się, że coś co na pierwszy rzut oka wygląda jak ochraniacz - to tak naprawdę sportowy akcent pełniący rolę... wentylacyjną. Niezależnie od producentów, buty warto dokładnie obmacać. 

Buty turystyczno-szosowe. Średniaczki dobre do wszystkiego

"Turystyki", tak często określa się tą grupę butów - są już odpowiednio wysokie i cechują się aparycją dorodnego kalosza. Gama kolorystyczna nie jest w ich przypadku zbyt szeroka i krzykliwa. Najlepiej wypada kolor czarny.  Najważniejsza w tych butach jest względnie dobra odporność na warunki atmosferyczne. Nie jest im straszny ani wiatr, ani deszcz (choć o membrany pytajcie się sprzedawców). Na plus warto zaliczyć także cenę, która nie zwali nas z nóg. Wprawdzie w tej klasie buta możemy liczyć na ochraniacze kostek i goleni, warto jednak co do tego upewnić się samemu przy zakupie. 

Sportowo z nutką turystyki

Jest to najpopularniejsza klasa butów. Cenowo są tylko nieco droższe od butów turystycznych, za to wizualnie prezentują się o niebo lepiej.  Buty sportowo-turystyczne posiadają typowo sportowe wstawki, jak ślizgacze przy palcach, mocno zaznaczoną ochronę goleni i kostki. Wyglądają nieźle, na tor można spokojnie wyjechać, a zwiedzając okolicę, czy zajeżdżając  do restauracji nie powinniśmy narzekać, że stopy nam odpadną. Warto zwrócić uwagę na sztywność buta – mimo że ochraniacze mogą sprawiać dobre wrażenie, to sztywność buta może być niezadowalająca. Dodatkowo sprawdzamy wentylację – czy jest regulowana, czy stała – co w razie deszczu oznacza wątpliwą przyjemność jazdy w mokrych skarpetach. W zależności od modelu sprawdzamy też wyposażenie dodatkowe np. membrany.

Sportowy hardcore

Buty typowo sportowe to już coś... coś, czego na pewno nie chciałbyś zakładać codziennie rano przed pracą. Potężna ilość ochraniaczy (i równie potężna cena) podnosi skuteczność tych butów do maximum. Są zaprojektowane tak, aby twoja noga była maksymalnie chroniona podczas wypadków na torze przy wysokich prędkościach, a jedyny komfort który zapewnia to czucie hamulca i dźwigni zmiany biegów. Sztywność tych butów przebijają tylko potężne offroadowe "kapcie". Jest więc naprawdę grubo. Must have dla wszystkich, którzy lubią szybką jazdę po asfalcie. 

Adventure – gotowy na przygodę?

Klasa butów przeznaczona dla osób lubiących motocyklowe odmiany SUV'ów, czyli popularne enduro. Jeżdżąc potężnym BMW GS1200, V-Strom 1000 czy KTM Adventure 1190 nie musimy być offroadowymi wyjadaczami, a (podobnie jak kierowcy SUV'ów) korzystać raczej z utwardzonych dróg sporadycznie odwiedzając łąki i lasy. W tym przypadku zamiast męczyć nogę w ciężkich buciorach offroadowych, możemy wybrać wygodniejsze buty Adventure. Zapewniają wysoki komfort zarówno podczas jazdy (m.in. za sprawą membrany Gore-Tex), jak i podczas chodzenia. Niestety, wysoka cena nie zawsze przekłada się na wysokie bezpieczeństwo. Pamiętajcie: oprócz membran zawsze sprawdzajcie ilość i jakość ochraniaczy i sztywność całego buta.

 Offroad - i żadna gleba nie jest mi straszna

Ciężkie, potężne i mega sztywne. Tak właśnie powinny wyglądać porządne buty offroadowe, buty które przetrzymają uderzenia w gałęzie, pnie, kamienie i skały, które nie ugną się pod ciężarem twojego motocykla i ciężarem wszystkich kolejnych motocykli które na niego spadną. Przy zakupie obuwia do offroadu nie ma co oszczędzać: gleby będą nieuniknione, a te ciężkie buciory mają ochronić Cię przed ich nieprzyjemnymi i bolesnymi konsekwencjami. Na co zwrócić uwagę? Klamry obowiązkowo powinny być metalowe, a sztywność buta powinna uniemożliwić „skręcenie” jego rękoma. Do jazdy w takich butach musisz się przyzwyczaić, ale możesz być pewien - zakup zwróci się już przy pierwszej glebie!



Zobacz także