Po pierwszym boomie na małe sporty przyszedł czas na nowe modele. W tym roku do stawki dołączyło Suzuki prezentując GSX-R 250. KTM RC390, Yamaha YZF-R3, Kawasaki Ninja 300 znowu staną do walki o serca i portfele młodych ścigantów. Kto zwycięży?
Pomarańczowo-czarno-biały sport
Odświeżony KTM RC 390 pojawi się już w przyszłym roku. Motocykl ma być lepszy pod każdym względem - zawieszenie, hamulce, silnik. Wygląd nie uległ zmianie, ale motocykl nadal wygląda całkiem futurystycznie - kierunek ku któremu zwłaszcza ostatnio coraz mocniej skłaniają się Pomarańczowi.
Radykalnie wzrośnie cena. KTM - dotychczas jedna z bardziej budżetowych opcji na sportowe ściganie awansował do tych droższych. Szansą na ściślejsze kojarzenie się pomarańczowego ze sportem będzie debiut KTM w MotoGP 2017.
Yamaha R3 - rozczarowanie sportem?
Według plotek również Yamaha szykuje się do radykalnych zmian w swoich modelach YZF-R3 i YZF-R25 (ten drugi dostępny jest na rynkach azjatyckich). Decyzja o zmianach wynika z braku sukcesów sprzedażowych zwłaszcza R25 w Indiach i na Dalekim Wschodzie. Tamtejsi motocykliści wariują na punkcie małych sportów. Ogromny rynek zbytu, inwestycje w infrastrukturę sportową, rosnąca liczba obiecujących zawodników - to wszystko przekłada się na rosnąca popularność motosportu. Czemu więc Yamaha nie odniosła tam sukcesu?
R25 i R3 wyewoluują prawdopodobnie w kierunku, który Yamaha pokazała już w 2013 roku
Mogło to wynikać z braku sportowego pazura w R3, do którego zobowiązuje seria R. Dość zauważyć, że nawet mała R125 była bardziej drapieżna w swojej klasie niż R3 i nie chodzi tu jedynie o właściwości jezdne. YZF-R3 prawdopodobnie pożegna się z dotychczasową stalową ramą na rzecz aluminiowej ramy Deltabox - tak jak w R125. Do tego bardziej ostry i agresywny profil znany z najnowszych modeli R (zobacz galerię R6), reflektory z diodami LED, odwrócony przedni widelec.
Mały, zielony Ninja
Kawasaki Ninja 300 nie przechodziła żadnych poważnych modyfikacji od daty swojego debiutu na rynku - 2013. To może się wkrótce zmienić. Japoński magazyn Young Machine zaprezentował przykładowy render Kawasaki Ninja 300. Motocykl miałby trafić na rynek w roku 2018.
Strona z Young Machine i ich specjalność - rendery motocykli.
Tutaj Kawasaki Ninja 250
Linia motocykla próbuje czerpać inspiracje z Ninja H2, czy najnowszej odsłony Z1000SX. Innowacje techniczne najprawdopodobniej dotyczyć będą zawieszenia i silnika - dziś Ninja 300 nie porywa oferując 39 KM.
Life is not a video game
Małe sporty to rynek, który trzy-dwa lata temu próbowano zagospodarować stosunkowo niskim kosztem i średnią jakością. Rolą 300'tek było pośredniczenie w przesiadce z mniejszych pojemności na mocne maszyny klasy 600. Dotychczas oferowano całkiem przystępną cenę, podstawowe wyposażenie i namiastkę sportowych wrażeń.
To, co na papierze wydawał się idealnym sposobem na przyciągnięcie młodych, zagospodarowanie niszy, zgarnięcie ogromnego rynku zbytu ostatecznie nie spełniło pokładanych w nim nadziei. Czy wraz z kolejnymi zmianami klasa małych sportów zyska popularność?
Opublikowano 28 gru 2016