Olej motocyklowy wymieniamy zgodnie ze wskazaniami producenta. Przeważnie jest to co 6 tysiąc kilometrów, jednak nie rzadziej niż raz w roku. Warto to robić przed zimą, aby nasz motocykl przezimował z czystym, świeżym olejem i był gotowy wiosną na odpalenie. Podczas całego sezonu wypraw i nabitych kilometrów, do oleju przedostają się resztki paliwa, złogi, cząsteczki siarki. W przypadku braku dbania o ten element, praca tłoków znacznie się pogorszy, silnik będzie miał gorsze warunki pracy, zacznie szybciej się zużywać.
Oleje motocyklowe dostępne już w naszym sklepie
Olej silnikowy odpowiada za smarowanie bardzo wysilonych jednostek napędowych stosowanych w motocyklach. Poza tym bierze udział w chłodzeniu jednostki napędowej, wpływa też na pracę sprzęgła, należy więc zadbać o regularną wymianę tego płynu.
Wymiana oleju w motocyklu krok po kroku:
1. Przed wymianą oleju motocyklowe należy zaopatrzyć się w odpowiedni olej. Musi być to produkt przeznaczony do motocykli, nie należy używać olejów samochodowych ponieważ mają one nieco inne właściwości. Wraz z olejem wymieniamy także filtr oleju.
2. Jeżeli nasza maszyna jest ubrana w owiewki - należy je zdjąć, aby mieć swobodny dostęp do filtru oleju i spustu przy misce olejowej.
3. Rozgrzewamy silnik - gorący olej jest bardziej gęsty i lepiej spływa z miski olejowej. Warto aby motocykl stał na centralce lub stojaku.
4. Po zgaszeniu rozgrzanego silnika, podkładamy pojemnik na zużyty olej pod spust miski olejowej - i odkręcamy. Warto widzieć ile oleju mamy w misce, aby przygotować odpowiedni pojemnik na stary olej. Korek zawsze znajduje się w najniższym punkcie miski olejowej. Warto pamiętać, że w niektórych konstrukcjach silnik może mieć dwa korki spustowe.
5. Olej należy odpowiednio zutylizować. Jest on szkodliwy dla środowiska.
6. Następnie sprawdzamy stan nakrętki i podkładki - w razie konieczności warto je wymienić. Jeżeli wszystko jest ok - zakręcamy z wyczuciem!
7. Odkręcamy filtr oleju - warto wcześniej zaopatrzyć się w klucz (opaskę) która znacznie ten proces nam ułatwi. Po odkręceniu powinna wylecieć reszta oleju.
8. Przed montażem nowego elementu warto wyczyścić czystą szmatką miejsce styku filtra i silnika. Uszczelkę nowego filtru smarujemy olejem. Wkręcamy filtr ręcznie.
9. Wlewamy nowy olej do stanu pomiędzy minimum a maximum.
10. Odpalamy silnik na chwilę, aby ten zassał jeszcze olej do filtru oleju.
11. Kontrolujemy stan oleju i w razie potrzeby dolewamy. Wszystko zgodnie z serwisówką motocykla.
12. Olej warto kontrolować co 1000 kilometrów, ponieważ niektóre silniki mają tendencję do 'spalania go'.
13. Jeździmy, cieszymy się dobrą pracą silnika i oglądamy nowe odcinki motobanda.pl
Opublikowano 04 gru 2014