Bajaj - Indyjski KTM uderza w BMW i Hondę!

7-8 września, w Bukowinie Tatrzańskiej odbyła się oficjalna premiera nowego motocykla - Bajaj Dominar 400. Premiera była jednocześnie przypieczętowaniem oficjalnej współpracy marek Romet i Bajaj Auto India Limited.

Bajaj - Indyjski gigant motocyklowy 

   

Pewnie wielu z Was zapyta wprost - co to za firma ten bajaj? Skąd to się wzięło w Europie? Tak naprawdę, do europy dopiero wchodzi - a na rynku europy środkowo-wschodniej, dystrybucją zajmie się Romet. Natomiast Bajaj to marka, z ponad 90 letnią historią, z czego ostatnie 70 lat zajmowali się wyłącznie motocyklami. 

Z początku marka produkowała skutery na licencji Vespy, wyłącznie na rynek indyjski - jednak po ekspansji japońskich motocykli w latach 60tych, Bajaj musiał nauczyć się produkować motocykle. Musiały one konkurować z japońskimi i chińskimi produktami, liczyła się więc wytrzymałość oraz cena. 

Bajaj - KTM, Triumpha i Kawasaki 


Bajaj od ponad 30 lat współpracuje z Kawasaki, produkując dla zielonych niektóre podzespoły. Co ciekawe, Kawasaki jest oficjalnym przedstawicielem marki Bajaj w takich obszarach jak np. Indonezja. 

W 2008 roku Bajaj wykupił 48% akcji KTM'a. Ścisła współpraca zaowocowała produkcją mniejszych maszyn KTM'a właśnie w fabrykach Bajaj w Indiach - są to modele Duke i RC, w pojemnościach 125, 200, 390. Bajaj dzięki temu mógł przyspieszyć swój rozwój technologiczny, a KTM zwiększyć produkcję, obniżając jednocześnie jej koszt. 

W tym roku, w okresie wakacyjnym - Bajaj i Triumph oficjalnie ogłosili zawarcie współpracy. Indyjskie fabryki będą produkować nowe motocykle Brytyjczyków o pojemnościach poniżej 650ccm. Czekamy na małego Street'a! (Bo chińskie podróbki, już od dawna są na rynku, także polskim). 

Dominar 400


Zobacz pełne dane techniczne Bajaj Dominar 400

Dominar 400 to aktualnie największy motocykl własny Bajaj, który jest oczywiście oparty na KTM'ie Duke 390. Silnik to dokładnie ta sama jednostka 373ccm, jednak zostało zmienione sterowanie. Jest to jednocylindrowiec, wyposażony w 3 świece i 4 zawory. Moc - 35 KM i 35 Nm, dostępne już od 6500 rpm. Prędkość maksymalna oscyluje w graniach 154 km/h. 

Mamy więc trochę mniej mocy niż w KTM'ie, jednak producent obiecuje także znacznie niższe spalanie - ma ono wynosić w okolicach 3.3L na 100 km, to mniej więcej tyle co potrafi spalić przeciętna 125ccm. Czy okaże się to prawdą? Sprawdzimy na początku sezonu! 

Dominar wyposażony jest także w imponującą tarcze hamulcową - 320mm (przód) i 2 tłoczkowy zacisk. Do tego mamy także dwukanałowy system ABS, oraz ślizgające się sprzęgło (antyhopping?), które pomaga przy ostrych redukcjach. Motocykl posiada 6 stopniową skrzynie biegów. 

Cena: 14999zł 

To więcej niż konkurencyjna cena. Bajaj będzie uderzał w takie motocykle jak BMW G310R (także produkowany w indiach), od którego jest tańszy o 4000zł, a jednocześnie mocniejszy. Od swojego pomarańczowego kuzyna, Bajaj jest tańszy o 6 tyś zł, choć oferuje zupełnie inny styl jazdy (bardziej szosowo turystyczny). Bajaj będzie chciał dobrać się do tyłka także Hondzie (seria 500), Yamasze (MT-03) czy Kawasaki (z300). Od Japońskich konkurentów, Bajaj jest tańszy o ok. 7 tyś zł, więc walka zapowiada się interesująco! 



Zobacz także