Pierwsze zwycięstwo od sześciu lat - przełomowy wyścig w Austrii!

Historia Ducati i MotoGP pełna jest wzlotów i upadków. Gdy w 2002 roku zmieniono klasą motocykli startujących w MotoGP z dwusuwowych 500 cm³ na czterosuwowe V4 (990 cm³) Bolończycy szybko włączyli się do gry. W 2003 roku Ducati debiutuje w MotoGP. Początki nie należały do udanych. Zawodnicy teamu Ducati nie dawali sobie rady z ujarzmieniem Desmosedici. Do czasu...

Sześć chudych lat

Karty odwróciły się w 2007 roku. Pojemność silników została zredukowana do 800 cm³, a do Ducati dołączył Casey Stoner. Narwany Australijczyk był idealnym partnerem dla GP7. Z tego związku narodziło się 10 triumfów na torach w sezonie 2007 i pierwszy w historii tytuł mistrzowski dla Ducati. W następnym sezonie Stoner był drugi. A potem wrócił kryzys...

W 2010 roku Ducati po raz ostatni zdobywa pierwszą lokatę w wyścigu serii MotoGP (Phillip Island). Na kolejne zwycięstwo przyszło czekać sześć lat!

Oczywiście w ciągu ostatnich sezonów dwaj Andrea od Ducati - Iannone i Dovizioso, dość często stawali na podium, ale dotychczas ani razu nie było to najwyższe miejsce. Po ostatnim wyścigu w Austrii wszystko się jednak zmieniło. Kilka elementów wskazuje, że nie należy traktować tego wydarzenia jako wypadku przy pracy.

Ducati doda ci skrzydeł

Od pierwszych przedsezonowych testów i treningów GP16, motocykl Ducati dominował. Najwyższa prędkość maksymalna na prostej, kontrowersyjne skrzydełka i regularnie zdobywane pole position. Pole position wywalczył dla Ducati Andrea Iannone również w ostatni weekend na austriackim torze. Dla 27-latka był to równo setny start w serii MotoGP (startuje od 2013 roku). I pierwszy wygrany. Dla porównania Dovizioso jechał swój 250 wyścig.

Od sezonu 2017 wchodzi zakaz dodatków aerodynamicznych. Czy to podetnie skrzydła GP16?

Nie bez znaczenia może być również fakt, że był to pierwszy od 19 lat wyścig MotoGP rozgrywany w Austrii. Nazwa Red Bull Ring (Spielberg) mówi wszytko. Prawdziwego widowiska inwestorzy oczekują w przyszłym sezonie, gdy do rywalizacji dołączy KTM i jego RC16. W ten weekend, przy okazji rundy MotoGP, KTM dokonał oficjalnej prezentacji motocykla, który odbył demonstracyjne okrążenie na torze.

Głód sukcesu

Zapotrzebowanie na sukcesy Ducati ma spore. Wystarczy przytoczyć najgłośniejszy „transfer” na sezon 2017, czyli przejście Jorge Lorenzo z Yamahy do Ducati. Zmiana barw dotyczy również Iannone. Zawodnik mocno odczuł presję i niepewność co do dalszej kariery w teamie i zdecydował o swoim przejściu do Suzuki. Wierny Ducati pozostaje za to Dovizioso.

Ducati może dziś czuć się zwycięzcą, ale walka o mistrzostwo raczej nie rozegra się między jego zawodnikami. Do końca sezonu pozostało osiem wyścigów. Iannone (6., 88 pkt) i Dovizioso (7., 79 pkt) tracą ponad 90 punktów do pierwszego w klasyfikacji Marqueza (1., 181 pkt)