HJC RPHA 10 Plus – flagowiec wprost z torów na głowę przeciętnego motocyklisty.

Firma HJC na pewno nie jest nikomu obca, znacie ją m.in. z wyścigów MotoGP gdzie chroni głowę Jorge Lorenzo czy swego czasu Ben'a Spies'a.

Trochę o budowie skorupy:

Kask został stworzony z najnowszych technologii które są zaczerpnięte z torów wyścigowych i podarowane zwykłym śmiertelnikom z dróg publicznych, atestowana skorupa wykonana w specjalnej technologii P. I. M. (połączenie włókien carbon, aramidu i włókna szklanego – materiał prepreg) zapewniającej maksymalną ochronę głowy. Skorupa projektowana w oparciu o test w tunelu aerodynamicznym, tak więc wierzę na „słowo”, że jest w stanie ochronić moją głowę przed typowym urazem.

Firma HJC postarała się o to aby rozmiar kasku pasował do 90% głów motocyklistów i nie opierał się wyłącznie na wpakowaniu mniejszej lub większej ilości „gąbki”. Dostajemy możliwość wyboru spośród aż 3 rozmiarów skorup, które umożliwiają dopasowanie do rozmiaru głowy zarówno XS jak i XXL - tak więc można być prawie pewnym, że i na Twoją dyńkę będzie pasował o ile nie cierpisz na wodogłowie ;).

Wypełnienie to wyjmowane wnętrze wykonane z antybakteryjnego i chłonnego materiału SilverCoolPlusR z jonami srebra, dopasowującego się do kształtu twarzy, jak zapewnia producent materiał jest hipoalergiczny i jeśli przy zakupie kask pasuje do Twojej głowy to po roku czy dwóch powinien nadal leżeć na głowie jak w dniu zakupu. Jak wiadomo z tym różnie bywa, marketing marketingiem, a życie życiem jednak ja przejechałem w nim już około 20tys km,  prałem nie raz wnętrze które faktycznie można całkowicie wypiąć z kasku. Po wyschnięciu i wpięciu na miejsce jest bardzo pozytywne odczucie, garnek leży na głowie faktycznie jak w dniu zakupu.

Wentylacja sportowa, czyli przewiew musi być!

Kask posiada rozbudowany wielokanałowy układ wentylacji z nawiewem na szybę, z boku i na górze. W trakcie użytkowania  nie zdarzyło mi się narzekać na wentylację i myślę, że nie znajdzie się osoba której mogłoby być w nim duszno. Fakt faktem czasem uchylałem sobie szybkę jednakże tylko podczas dłuższego postoju na światłach gdy wiatr nie docierał samoczynnie do wnętrza. Kask jest przeznaczony do jazdy sportowej, i w taki sposób był użytkowany. Wewnątrz cyrkulacja powietrza jest stała, a to za sprawą dwóch 'bocznych' kanałów powietrza, które są otwarte na stałe. Na tor i dobrą pogodę sprawa świetna.

Wizjer i zapięcie.

Mocowanie szyby jest bardzo proste i każdy kto miał do czynienia z lepszej klasy kaskiem motocyklowym ogarnie je w 3 minuty, wypina się szybę dwoma ruchami palców a zakłada jedynie trafiając w otwory, po usłyszeniu charakterystycznego kliknięcia wiemy, że już jest na miejscu.

Zapięcie kasku to oczywiście podwójne DD i osobiście nie narzekam na te rozwiązanie. Nigdy nie ma problemu, że poluzowało się zapięcie czy że trzeba poprawić ustawienie - raz naciągniesz paski po założeniu kasku i do czasu odpięcia leży na swoim właściwym miejscu, tak powinno być.

Kilka słów z widzenia przeciętnego motocyklisty.

HJC kupiłem po przeczytaniu wielu opinii na portalach i forach motocyklowych, kask dość mocno polecany więc i ja zaryzykowałem. Jeździłem w nim w różnych warunkach i w chłodne dni gdy temperatura nie przekraczała 10 stopni Celsjusza i gdy przekraczała 30 stopni jak i w deszczu, nie dał mi powodu do narzekań. Podczas jazdy powyżej 200km/h nawet nie drgnie, żadnych turbulencji na głowię nie stwierdziłem co uważam za ogromny plus tego garnka.

Czy mogę go polecić innym motocyklistom ?

Myślę, że tak. Stosunek ceny do jakości jest wyważony, zestaw który otrzymujemy przy zakupie jest na prawdę okazały... dwie szybki, jedna przeźroczysta druga ciemna, pinlock, nosek, kurtynka pod spód kasku, zapasowe śrubki. Kask jest miły w dotyku, na głowie nigdzie nie uwiera, jest po prostu wygodny. Jeśli chcesz bezpieczny, wygodny, „wypasiony” garnek który mieści się w rozsądnej cenie to uważam, że warto wydać na niego ponad 1 000zł i cieszyć się z użytkowania który ma swoje korzenie na torze motocyklowym.

Plusy:

  • amerykańska marka z wieloletnim doświadczeniem z torów wyścigowych.
  • bezpieczne materiały z których wykonano skorupę kasku.
  • 5 lat gwarancji kasku.
  • wiele dodatków dołączonych wraz z kaskiem.
  • wiele malowań również z replikami znanych kierowców MotoGP.

Minusy:

  • dość głośny podczas codziennego użytkowania.
  • brak blendy przeciwsłonecznej.
  • wentylacja otwarta na stałe.