D-Air w praktyce - Multistrada vs Audi S3, crashtest.

Ducati i Dainese prezentują najnowsze video przedstawiające system airbag dla motocyklistów! Zobacz crashtest Ducati vs Audi S3.

Kilka tygodni temu pisaliśmy wam o nowym systemie D-Air nad którym pracują wspólnie Ducati i Dainese. Podobne systemy działają już w motoGP oraz WSBK. I jak co jakiś czas mamy okazję zobaczyć - działają świetnie (np. Marquez przetestował kombinezon Alpinestars przy 340km/h i wyszedł z tego jedynie z siniakami).

Kwestią czasu jest wprowadzenie podobnych systemów do użytku ulicznego. Na rynku co jakiś czas pojawiają się informacje o kolejnych firmach rozwijających technologie mające na celu spopularyzowanie poduszek powietrznych dla motocyklistów. Jednak ze względu na świeżość tych technologii, nie można jednoznacznie stwierdzić które z nich tak naprawdę poprawi nasze bezpieczeństwo.

Najistotniejszym elementem takiego systemu jest czas reakcji.

D-Air chwali się superszybką reakcją na poziomie 45ms. Jest to krótszy czas niż mrugnięcie okiem. System jest zarządzany przez osobną elektronikę umieszczoną zarówno w motocyklu jak i kombinezonie. Całość komunikuje się ze sobą bezprzewodowo. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy martwić się żadnymi kablami. Wsiadamy i jedziemy. System odczytuje parametry motocykla, kontroluje położenie opon (poślizg, gleba) oraz motocyklisty względem motocykla (uderzenie w przeszkodę, highside). Brzmi rewelacyjnie i równie rewelacyjnie wygląda na zaprezentowanym materiale video.

Niestety na razie takie cudeńko dostępne jest jedynie w multistradzie. Z biegiem czasu pojawi się zapewne także w kolejnych modelach włoskiego producenta. Dainese będzie rozwijał tą technologię także na inne marki jednośladów. Wstępne ceny takich kombinezonów wraz z elektroniką podaje się na poziomie ok 12.000zł. Trwają także pracę nad tańszymi wersjami. Mamy nadzieję że z biegiem czasu podobne rozwiązania będą bardziej spopularyzowane a ich ceny przystępniejsze.