Jak Wymienić Płyn Chłodniczy w Motocyklu?

Wymiana płynu chłodniczego w motocyklu to jedna z czynności serwisowych, które możemy wykonać na własną rękę. Daniel i Łukasz pokażą Wam jak się do tego zabrać.

Teoria: Płyn chłodniczy? A na co to komu?

Zobacz kiedy i po co w ogóle wymieniać płyn chłodniczy w swoim motocyklu!

Wymiana płynu krok po kroku

Do wymiany płynu chłodniczego potrzebujemy:

  • płyn chłodniczy,
  • klucz nasadowy do odkręcenia śruby,
  • pojemnik na zużyty płyn chłodniczy,
  • rękawice wodoodporne,
  • stary podkoszulek lub pidżama - tzw. „szmata”,
  • ... i motocykl.

Pierwszym krokiem będzie spuszczenie zużytego płynu chłodniczego z układu. Wlew płynu chłodniczego znajduje się przy chłodnicy. Jeśli macie nakeda (szczęściarze!) - macie jeden problem z głowy. Jeśli macie motocykl w owiewkach - konieczne jest zdjęcie przedniej owiewki, w naszym przypadku lewej patrząc od przodu motocykla. Zadbajcie tylko o to, żeby Wasz zapał do pracy nie uleciał zaraz po odkręceniu jednej owiewki. Doborowe towarzystwo zdecydowanie w tym pomaga!

Ważna sprawa - silnik przy wymianie nie może być rozgrzany. Wraz ze wzrostem temperatury silnika rośnie też temperatura płynu chłodniczego, jego objętość i ciśnienie wewnątrz układu. Odkręcenie korka wlewu po winklowaniu i wyskoczeniu po bułki do osiedlowego może się skończyć podobnie do otwierania wstrząśniętej puszki coli. Rozgrzanej do dość wysokiej temperatury. Nie polecamy.

Spuszczanie płynu chłodniczego

Prześledźcie przebieg układu chłodzenia i znajdźcie najniższy jego punkt. W rurce układu chłodzenia pod silnikiem powinna znajdować się śruba, która po odkręceniu pozwoli spuścić cały płyn chłodniczy. Podłóżcie pod to miejsce pojemnik, dla bezpieczeństwa powinien mieć pojemność co najmniej 5L. Ubierzcie rękawice. Do odkręcenia śruby spustowej polecamy użyć klucza nasadowego, która pozwoli uniknąć jej ukręcenia. Gdy śruba i uszczelka puszczają z układu raźnym strumieniem spływa ciecz o żelkowym kolorze. Gdy już płyn spłynie odkręcamy do końca śrubę, potrząsamy nieco motocyklem i ściskamy węże układu chłodniczego by usunąć resztki starego płynu. Perfekcjoniści przed wlaniem płynu chłodniczego mogą wlać do niego wodę destylowaną w celu jego przepłukania. Wasz motocykl na pewno będzie wdzięczny!

Co zrobić ze zużytym płynem chłodniczym?

Nie nadaje się do spożycia, hodowli zwierząt, ani uprawy roślin. Ponowny użytek jest wykluczony. Odlewamy go do poręczniejszego zbiornika i zawozimy do profesjonalnego warsztatu lub stację skupu odpadów motoryzacyjnych. Dzięki temu wasze sumienia będzie czyste. I środowisko też!

Płynu nie ma, co dalej?

Czyścimy gwint, uszczelkę i główkę śruby. W razie gdy są uszkodzone wstawiamy nowe. Wycieramy wszystko. Wkręcamy śrubę z odpowiednim momentem obrotowym, możliwie mocno, ale uważając żeby nie zerwać gwintu. Wracamy na przód motocykla.

Sprawdźcie w instrukcji obsługi Waszego motocykla dokładną pojemność układu chłodniczego dla konkretnego modelu. Dla Hondy CBR F4i wynosi ona 2,7 L (chłodnicza i silnik) + pojemność zbiorniczka rezerwowego (0,3L). Powoli, cienkim strumieniem wlewamy świeży płyn chłodniczy przez wlew płynu chłodniczego przy chłodniczy. Zalewamy do pełna. Następnie przechodzimy do zbiorniczka rezerwowego i zalewamy pod górną kreskę.

Motocykl powinien stać prostopadle do podłoża, jeżeli tak nie jest odchylamy go żeby poziom płynu mógł się odpowiednio rozłożyć. Czekamy 2-3 minuty aż płyn się rozejdzie. Uzupełniamy w miarę potrzeby i nie zakręcając korków odpalamy na 2 minuty silnik i pozwalamy płynowi rozejść się po układzie i wyprzeć zbędne powietrze z węży. Żeby cała okolica razem z nami mogła cieszyć się z wymiany płynu chłodniczego w motocyklu bez oporu robimy 3-4przygazówki. Po wyłączeniu sprawdzamy i uzupełniamy ilość płynu w chłodnicy i zbiorniczku rezerwowym.

Dla maksymalnej pewności że wymiana płynu przebiegła ponownie rozgrzewamy silnik tak, żeby załączył się wentylator chłodniczy. Silnik się rozgrzał, wszystko gra. Chłopaki od nakedów mają fajrant, Daniel musi jeszcze przykręcić owiewkę. Powodzenia!