BMW wkracza do świata 300!


BMW zaprezentowało koncepcyjny motocykl przeznaczony do stuntu - BMW Concept Stunt G 310. Premiera tej maszyny to jednoznaczny dowód na to, czego należy spodziewać się w przyszłym roku - ekspansji BMW Motorrad w klasie motocykli o pojemności silnika 300 cm³.

Premiera G 310 odbyła się w Brazylii, na targach motocyklowych w Sao Paulo - największej tego rodzaju imprezie w Ameryce Południowej. Produkcją motocykla zajmuję się indyjski partner przemysłowy BMW - TVS. Po drobnej wpadce sprzed roku, kiedy to sfotografowano prototyp w czasie jazdy po bawarskich drogach, BMW bardzo pilnowało, żeby motocykl pozostał tajemnicą aż do chwili premiery.

Pierwszy rzut oka na G310 już wiele nam mówi: bardzo zwarta konstrukcja, krótki rozstaw osi przy długim wahaczu, mocno skierowany ku dołowi przód (za sprawą ściętego baku paliwa)  i wyraźnie wzmocniona tylna sekcja. Motocykl różni się od motocykli drogowych, do których przyzwyczaiło nas BMW, a które były z nielicznymi wyjątkami zwyczajnie nudne.

Drugi rzut oka ujawnia najważniejsze innowacje: zupełnie nowy jednocylindrowy silnik (cylinder został pochylony ku tyłowi, a głowica cylindra obrócona o 180°), nowa kratownicowa rama z klatką stunterską ochraniającą silnik i nowy wahacz ze stopu aluminium. To czego nie dostrzeżemy to układ wydechowy - został zaprojektowany tak, aby nie było go widać. Tłumik jest faktycznie schowany pod kanapą - w ten sposób jest maksymalnie chroniony przed uszkodzeniami, a zarazem daje motocykliście dużą swobodę ruchów.

Trzeci rzut oka ujawnia stricte stunterskie udogodnienia: możliwość blokowania stopnia otwarcia przepustnicy przy zdejmowaniu dłoni z gazu, większa (od standardowych) tylna zębatka i większa (od standardowych) tylna tarcza hamulcowa. Dźwignia hamulca zamontowana została po lewej stronie kierownicy zaraz przy dźwigni sprzęgła - w zamyśle ma to pozwolić na operowanie hamulcem i sprzęgłem za pomocą jednej ręki. Wykonywanie stunterskich tricków umożliwia również specjalnie zaprojektowany zadupek i elementy przymocowane do ramy.

Pstrokate malowanie to kombinacja tradycyjnych barw marki BMW - białego (jako bazy), czerwonego i niebieskiego koloru z barwami narodowymi Brazylii w nowoczesnej interpretacji. Neonowy wygląd i smukła sylwetka G 310 sprawiają, że nie da się od niego oderwać oczu.